FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Jesli masz pytanie - Imię Boga

Hansel1 - 2017-09-18, 12:06
Temat postu: Imię Boga
Czy Bóg ma jakieś imię?

Karen Armstrong w książce "Historia Boga" pisze:

"W tym okresie hebrajski nie miał swego metafizycznego wymiaru, a zyskał go dwa tysiące lat później. Bóg chciał raczej przekazać coś bardziej bezpośredniego. Ehje aszer ehje to hebrajski idiom, wyrażający zamierzoną niejasność. Gdy w Biblii pada zwrot w rodzaju: "poszli, dokąd poszli" znaczy to: "nie mam pojęcia, dokąd poszli". A zatem, gdy Mojżesz pyta Boga, kim jest, ten w gruncie rzeczy odpowiada: "Nie twoja sprawa, kim jestem" lub wręcz: "Pilnuj swego nosa".

Pokoja - 2017-09-23, 03:53
Temat postu: Re: Imię Boga
Hansel1 napisał/a:
Czy Bóg ma jakieś imię?

Karen Armstrong w książce "Historia Boga" pisze:

"W tym okresie hebrajski nie miał swego metafizycznego wymiaru, a zyskał go dwa tysiące lat później. Bóg chciał raczej przekazać coś bardziej bezpośredniego. Ehje aszer ehje to hebrajski idiom, wyrażający zamierzoną niejasność. Gdy w Biblii pada zwrot w rodzaju: "poszli, dokąd poszli" znaczy to: "nie mam pojęcia, dokąd poszli". A zatem, gdy Mojżesz pyta Boga, kim jest, ten w gruncie rzeczy odpowiada: "Nie twoja sprawa, kim jestem" lub wręcz: "Pilnuj swego nosa".


Bóg Najwyższy w Rdz. 1:1, występuje jako ON:

Kod:
W praprzyczynie (Głowie, wodzu) On stwarza Bogów niebios i ziemi (pospolitości).


Dopiero Mojżeszowi przy Górze Synaj, zostało objawione imię Boże:

Cytat:
Bóg rozmawiał z Mojżeszem i powiedział mu: Jam jest Jahwe. (3) Ja objawiłem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmocny, ale imienia mego, Jahwe, nie objawiłem im. Wj. 6:3 BT


A według Stronga tak można przetłumaczyć:

Kod:
Bóg Wszechmogacy ukazał się (7200) w duchu (413 - wewnątrz) Abrahamowi, w duchu (413) Izaakowi, w duchu (413) Jakubowi; nie poznali JHWH w odniesieniu do imienia. Wyj. 6:3

Servant - 2017-10-02, 20:48

Cytat:
Exod 3:13 Lecz Mojżesz powiedział do prawdziwego Boga: „Załóżmy, że teraz pójdę do synów Izraela i powiem im: ‚Bóg waszych praojców posłał mnie do was’, a oni rzekną do mnie: ‚Jakie jest jego imię?’ Co mam im powiedzieć?”

O co zdaniem Mojżesza Mieli go zapytać Izraelici?
Czy o to jak brzmi Imię prawdziwego Boga, czy o coś innego?

Jeżeli o brzmienie imienia to dlaczego odpowiedź Boga jest taka dziwna?
Cytat:
Exod 3:14 Wtedy Bóg rzekł do Mojżesza: „OKAŻĘ SIĘ, KIM SIĘ OKAŻĘ”. I dodał: „Oto, co masz powiedzieć synom Izraela: ‚OKAŻĘ SIĘ posłał mnie do was’ ”.

Może dlatego, że Bóg dobrze rozumiał co Mojżesz miał na myśli.
O co zatem Izraelici mieli by zapytać?

Pokoja - 2017-10-03, 22:27

Servant napisał/a:
Cytat:
Exod 3:13 Lecz Mojżesz powiedział do prawdziwego Boga: „Załóżmy, że teraz pójdę do synów Izraela i powiem im: ‚Bóg waszych praojców posłał mnie do was’, a oni rzekną do mnie: ‚Jakie jest jego imię?’ Co mam im powiedzieć?”

O co zdaniem Mojżesza Mieli go zapytać Izraelici?
Czy o to jak brzmi Imię prawdziwego Boga, czy o coś innego?

Jeżeli o brzmienie imienia to dlaczego odpowiedź Boga jest taka dziwna?
Cytat:
Exod 3:14 Wtedy Bóg rzekł do Mojżesza: „OKAŻĘ SIĘ, KIM SIĘ OKAŻĘ”. I dodał: „Oto, co masz powiedzieć synom Izraela: ‚OKAŻĘ SIĘ posłał mnie do was’ ”.

Może dlatego, że Bóg dobrze rozumiał co Mojżesz miał na myśli.
O co zatem Izraelici mieli by zapytać?


Mojżesz był wychowywany na dworze Egiptu, w którym panowało wielobóstwo. Żydzi dali się zniewolić, ponieważ w znacznym stopniu, też uprawiali bałwochwalstwo egipskie. To spowodowało, że byli podzieleni i słabi. Mojżesz mógl się spodziewać, że taką kwestię podniosą. Pod jakim bogiem Egiptu możemy się zjednoczyć, w jaki sposób i jak w tym może pomóc im Mojżesz? Rozumiał więc, że nie mógł to być żaden z bogów Egiptu, gdyż ci prowadzili do rywalizacji między Izraelitami. Musiał to więc być Bóg, który dopiero się okaże i pozwoli poznać swoje imię Jehowa.

Servant - 2017-10-04, 00:00

Pokoja napisał/a:
Mojżesz był wychowywany na dworze Egiptu, w którym panowało wielobóstwo. Żydzi dali się zniewolić, ponieważ w znacznym stopniu, też uprawiali bałwochwalstwo egipskie. To spowodowało, że byli podzieleni i słabi. Mojżesz mógl się spodziewać, że taką kwestię podniosą. Pod jakim bogiem Egiptu możemy się zjednoczyć, w jaki sposób i jak w tym może pomóc im Mojżesz? Rozumiał więc, że nie mógł to być żaden z bogów Egiptu, gdyż ci prowadzili do rywalizacji między Izraelitami. Musiał to więc być Bóg, który dopiero się okaże i pozwoli poznać swoje imię Jehowa.


Trudno powiedzieć, czy przez te 430 lat potomkowie Jakuba Zapomnieli imię Boga swoich przodków. Wszak zarówno Abraham jak Izaak i Jakub wzywali imienia Jehowy. Mojżesz obawiał się wszakże, że Izraelici w rzeczywistości zapytają:
Jaka jest Jego reputacja? Czego już dokonał? Czy zasługuje na zaufanie? Innymi słowy: Jakie jest Jego imię?
Zatem nie dziwi odpowiedź Jehowy (parafrazując): 'Ja to dopiero okażę!' I nawet powtórzył to dla wyrażenia nacisku.

nike - 2017-10-04, 13:18

Pokoja napisał/a:
Bóg Najwyższy w Rdz. 1:1, występuje jako ON:

Nie rozumiem co piszesz?

1Moj. 1:1----(1) Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię. gdzie tutaj jest ON?

Pokoja napisał/a:
Dopiero Mojżeszowi przy Górze Synaj, zostało objawione imię Boże:

NIE, 2Mojż. 6:---
(1) I rzekł Pan do Mojżesza: Teraz ujrzysz, co uczynię Faraonowi; bo w ręce możnej wypuści je, i w ręce silnej wypędzi je z ziemi swojej. (2) Nadto mówił Bóg do Mojżesza i rzekł do niego: Jam Pan, (3) Którym się ukazał Abrahamowi, Izaakowi i Jakóbowi w tem imieniu, żem Bóg Wszechmogący; ale w imieniu mojem, Jehowa, nie jestem poznany od nich.
Na długo przed Synajem zostało WŁASNE imię BOGA objawione Mojżeszowi.

Servant napisał/a:
O co zdaniem Mojżesza Mieli go zapytać Izraelici?
Czy o to jak brzmi Imię prawdziwego Boga, czy o coś innego?

Jeżeli o brzmienie imienia to dlaczego odpowiedź Boga jest taka dziwna?

Być może,ze Mojżesz zapytał o własne imię Boga, ponieważ w Egipcie bogów było kilku i każdy z bogów miał imię własne.
Zgadzam się z Pokoją,że Izraelici byli podzieleni jeżeli chodzi o bogów, a przy tym bardzo chwiejni, kiedy przez kilkanaście dni nie widzieli Mojżesza to chcieli nowego boga i Aron zrobił im cielca.
Servant napisał/a:
Trudno powiedzieć, czy przez te 430 lat potomkowie Jakuba Zapomnieli imię Boga swoich przodków.

Tak dokładnie własnego imienia Boga nie znali, znali z opowiadań znali BÓG WSZECHMOGĄCY i to,że jest JEDEN.

Servant - 2017-10-04, 19:53

nike napisał/a:
Być może,ze Mojżesz zapytał o własne imię Boga

Raczej nie.
Czy Jehowa nie rozumiał Mojżesza? Mało prawdopodobne.
A jeżeli rozumiał, to dlaczego odpowiedział nie na temat? Przeczytaj jeszcze raz co pisałem wcześniej.
Dopiero później Jehowa wypowiedział swoje imię i zaznaczył, że to jest 'jego imię na wieki, po wszystkie pokolenia'
A co do tego czy Abraham, Izaak i Jakub znali brzmienie imienia Boga Wszechmocnego, to z całą pewnościa możemy uznać, że tak. Wystarczy poczytać Księgę Rodzaju, gdzie stoi czarno na białym, że ci trzej patriarchowie wzywali imienia Jehowy.
Dlaczego zatem Jehowa mówi:
Cytat:
Exod 6:3 I ja ukazywałem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmocny, ale co do mojego imienia, Jehowa, nie dałem się im poznać.

W Biblii warszawskiej mamy tak:
Cytat:
Exod 6:3 Objawiłem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmocny, lecz imienia mojego "Pan" im nie objawiłem.

Najprawdopodobniej dlatego, że nie zostało im objawione znaczenie tego imienia. Dopiero podczas plag egipskich i nad Morzem Czerwonym Jehowa objawił zarówno Izraelitom jak i Egipcjanom z czym wiąże się Jego imię. Jehowa staje czynnie po stronie swego ludu i go wyzwala.

Pokoja - 2017-10-05, 09:55

Servant napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Mojżesz był wychowywany na dworze Egiptu, w którym panowało wielobóstwo. Żydzi dali się zniewolić, ponieważ w znacznym stopniu, też uprawiali bałwochwalstwo egipskie. To spowodowało, że byli podzieleni i słabi. Mojżesz mógl się spodziewać, że taką kwestię podniosą. Pod jakim bogiem Egiptu możemy się zjednoczyć, w jaki sposób i jak w tym może pomóc im Mojżesz? Rozumiał więc, że nie mógł to być żaden z bogów Egiptu, gdyż ci prowadzili do rywalizacji między Izraelitami. Musiał to więc być Bóg, który dopiero się okaże i pozwoli poznać swoje imię Jehowa.


Trudno powiedzieć, czy przez te 430 lat potomkowie Jakuba Zapomnieli imię Boga swoich przodków. Wszak zarówno Abraham jak Izaak i Jakub wzywali imienia Jehowy. Mojżesz obawiał się wszakże, że Izraelici w rzeczywistości zapytają:
Jaka jest Jego reputacja? Czego już dokonał? Czy zasługuje na zaufanie? Innymi słowy: Jakie jest Jego imię?
Zatem nie dziwi odpowiedź Jehowy (parafrazując): 'Ja to dopiero okażę!' I nawet powtórzył to dla wyrażenia nacisku.


Izraelici nie znali jeszcze tego imienia. Abraham, Izaak i Jakub nie wzywali imienia Jehowy. Oni znali go w swoim duchu, jako Boga Wszechmocnego, ale nie z imienia. Co najwyżej nazywali go Panem, ale nie Jehową.

Mojżesz jako pierwszy z potomków Abrahama poznał to imię. On sam najpierw chciał wiedzieć pod jakim imieniem Bożym zjednoczyć Izraelitów i wyzwolić ich z niewoli w Egipcie. Jest inne uzasadnienie dla jego i co przewidywał Izraelitów pytania. Otóż imię Boże JHWH (Jehowa - Jahwe), występuje dopiero w drugim sprawozdaniu. W Rdz. 2:4 zostało użyte okreslenie "TOLDAH", które oznacza min. "kroniki". W Rdz. 4:26 jest napisane o wzywaniu imienia JHWH przed potopem. Jest to podstawą do wyciągnięcia wniosku, że Mojżeszowi dane było odnaleźć te kroniki. On z nich poznał imię Boże JHWH i najpierw doświadczał w duchu swoim, jak patriarchowie Boga Wszechmocnego, a następnie z imienia pod Górą Synaj.

O późniejszym podobnym znalezieniu Ksiąg Zakonu i Reformie służby świątynnej i życia Izraelitów za króla Jozjasza, czytamy w 2Ks. Królewskiej i 2 Ks. Kronik. Podobnie było w okresie prorokowania dwóch Świadków z 11 Rozdz. Apokalipsy. Księgi S i NT nie były dostępne w językach narodowych, gdyż uznawano je za tak Święte, że trzymano w "worach martwych języków". W historii też jest wiele obciążających kogoś czynów ludobujstwa, czy zbrodni wojennych, że dopóki może, to zaciera ślady po swich haniebnych czynach. Nie ma jednak nic ukrytego, co by we właściwym czasie nie wyszło na jaw.

Według wiary mojej, powyższe uzasadnia to, co wcześniej napisałem, ponieważ Mojżesz był z dworu Faraona, więc mogli przypuszczać, że będzie to jakiś bóg egipski. Bogowie Egiptu jednak podzielili naród izraelski, więc jak teraz jeden z nich mógłby go zjednoczyć.

Pokoja - 2017-10-06, 00:01

nike napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Bóg Najwyższy w Rdz. 1:1, występuje jako ON:

Nie rozumiem co piszesz?

1Moj. 1:1----(1) Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię. gdzie tutaj jest ON?

Pokoja napisał/a:
Dopiero Mojżeszowi przy Górze Synaj, zostało objawione imię Boże:

NIE, 2Mojż. 6:---
(1) I rzekł Pan do Mojżesza: Teraz ujrzysz, co uczynię Faraonowi; bo w ręce możnej wypuści je, i w ręce silnej wypędzi je z ziemi swojej. (2) Nadto mówił Bóg do Mojżesza i rzekł do niego: Jam Pan, (3) Którym się ukazał Abrahamowi, Izaakowi i Jakóbowi w tem imieniu, żem Bóg Wszechmogący; ale w imieniu mojem, Jehowa, nie jestem poznany od nich.
Na długo przed Synajem zostało WŁASNE imię BOGA objawione Mojżeszowi.

Dziwie się Tobie nike, że uważasz, że przy Górze Synaj w życiu Mojzesza mogło być tylko wtedy, gdy dotarł tam z całym narodem izraelskim :oops: A gdy był u Midianitów, to gdzie w płonącym cierniu ukazał mu się Bóg?
Jeżeli w naszych przekładach w Rdz. 1:1 brak jest odniesienia do bezimiennego tam Boga, to właśnie tam powinno byc zastępujące go określenie, jako "ON". Inaczej sprawozdanie tworzy karykaturę Boga,

nike - 2017-10-06, 09:08

Pokoja napisał/a:
Dziwie się Tobie nike, że uważasz, że przy Górze Synaj w życiu Mojzesza mogło być tylko wtedy, gdy dotarł tam z całym narodem izraelskim :oops: A gdy był u Midianitów, to gdzie w płonącym cierniu ukazał mu się Bóg?
Jeżeli w naszych przekładach w Rdz. 1:1 brak jest odniesienia do bezimiennego tam Boga, to właśnie tam powinno być zastępujące go określenie, jako "ON". Inaczej sprawozdanie tworzy karykaturę Boga,

Być może,ze masz rację, ale z tekstów które zacytowałam, ja zrozumiałam,ze JHWH--tetragram Mojżesz znał gdy szedł do Faraona.

Druga rzecz Rodz.1:1----nic o ON nie mówi, wiec jak może być ON?

Bereszit bara Elohim---Na początku stworzył Bóg-----Wszędzie, gdzie występuje slowo hebrajskie elohim----bogowie [l.mnoga], to gdy jest przed elohim czasownik w l. pojedynczej, automatycznie słowo elohim odnosi się do Jehowy, czyli do jednego konkretnego BOGA, a jeżeli nie ma czasownika , lub przymiotnika w liczbie pojedynczej, elohim oznacza BOGÓW.
Ale ty chyba to wiesz, dlatego nie rozumiem skąd ON??

Pokoja - 2017-10-07, 20:59

nike napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Dziwie się Tobie nike, że uważasz, że przy Górze Synaj w życiu Mojzesza mogło być tylko wtedy, gdy dotarł tam z całym narodem izraelskim :oops: A gdy był u Midianitów, to gdzie w płonącym cierniu ukazał mu się Bóg?
Jeżeli w naszych przekładach w Rdz. 1:1 brak jest odniesienia do bezimiennego tam Boga, to właśnie tam powinno być zastępujące go określenie, jako "ON". Inaczej sprawozdanie tworzy karykaturę Boga,

Być może,ze masz rację, ale z tekstów które zacytowałam, ja zrozumiałam,ze JHWH--tetragram Mojżesz znał gdy szedł do Faraona.

Druga rzecz Rodz.1:1----nic o ON nie mówi, wiec jak może być ON?

Bereszit bara Elohim---Na początku stworzył Bóg-----Wszędzie, gdzie występuje slowo hebrajskie elohim----bogowie [l.mnoga], to gdy jest przed elohim czasownik w l. pojedynczej, automatycznie słowo elohim odnosi się do Jehowy, czyli do jednego konkretnego BOGA, a jeżeli nie ma czasownika , lub przymiotnika w liczbie pojedynczej, elohim oznacza BOGÓW.
Ale ty chyba to wiesz, dlatego nie rozumiem skąd ON??


Jeśli chodzi o znajomość Mojżeszowi imienia JHWH u Midianitów, to wyraźnie to wynika z Wj. 3:14 i 6:3

Natomiast w kwestii określenia ON, które powinno występować w Rdz. 1:1 może Ci pomoże Dawid, jeśli masz z nim kontakt.

Tekst Rdz. 1:1 musiał zostać zmanipulowany w taki sposób, aby to określenie usunąc z tekstu, dlatego w naszych przekłądach go nie ma. Bez określenia ON, pierwsze sprawozdanie o stworzeniu staje się dziwaczne. W takim przypadku Bóg jest dziwakiem, który mówi sam do siebie, a następnie będąc sam, mówi uczyńmy człowieka na nasz obraz i podobieństwo. To jeszcze większe dziwactwo. Tylko bardzo Cię proszę droga Nike, nie powołuj się na Ew. Jana 1:1-3. To mówienie do kogoś niech stanie się to i to, albo ww. uczyńmy musi wynikać z wcześniejszego tekstu, a nie z tego, który został napisany setki, czy tysiące lat późnie

nike - 2017-10-07, 22:05

Uczyńmy człowieka, to jest według mnie do LOGOSA, a jeżeli chodzi o hebrajski przekład to tez nie występuje ON.
Pokoja - 2017-10-08, 21:42

nike napisał/a:
Uczyńmy człowieka, to jest według mnie do LOGOSA.


To bardzo proszę, jeśli chcesz, udowodnij to na podstawie pierwszego sprawozdanoa o stworzeniu, a w szczególności na podstawie Rdz. 1:1 do kogo Bóg mówi niech się stanie, itp.

Jesli chodzi o określenie ON w Rdz. 1:1, to podtrzymuję moje stanowisko danej mi wiary.

Servant - 2017-10-19, 19:39

Pokoja napisał/a:
Izraelici nie znali jeszcze tego imienia. Abraham, Izaak i Jakub nie wzywali imienia Jehowy.

Zaprzeczasz wprost Pismu. Nie rozumiem tylko dlaczego to robisz.

Servant - 2017-10-19, 19:50

Pokoja napisał/a:
Tekst Rdz. 1:1 musiał zostać zmanipulowany w taki sposób, aby to określenie usunąc z tekstu, dlatego w naszych przekłądach go nie ma.

No tak, jeśli coś nie pasuje do Twojej teorii, to już "Pismo zmanipulowane". Takie podejście jest co najmniej śmieszne.
Pokoja napisał/a:
Bez określenia ON, pierwsze sprawozdanie o stworzeniu staje się dziwaczne.

Nie jest dziwaczne. Chyba, że ktoś miast badać Biblię w celu znalezienia prawdy, próbuje dopasować ją do własnych wizji. Wtedy rzeczywiście tekst Biblii może wydawać się dziwaczny.
Pokoja napisał/a:
W takim przypadku Bóg jest dziwakiem, który mówi sam do siebie, a następnie będąc sam, mówi uczyńmy człowieka na nasz obraz i podobieństwo.

Wtedy Bóg nie był sam.

Pokoja - 2017-10-19, 21:41

Servant napisał/a:
Pokoja napisał/a:
Tekst Rdz. 1:1 musiał zostać zmanipulowany w taki sposób, aby to określenie usunąc z tekstu, dlatego w naszych przekłądach go nie ma.

Bez określenia ON, pierwsze sprawozdanie o stworzeniu staje się dziwaczne. W takim przypadku Bóg jest dziwakiem, który mówi sam do siebie, a następnie będąc sam, mówi uczyńmy człowieka na nasz obraz i podobieństwo.


Wtedy Bóg nie był sam.


To proszę wykaż to na podstawie pierwszego sprawozdania o stworzeniu. Jeżeli nie zgadzasz się z przetłumaczeniem treści Rdz. 1:1 wedłuk Konkordancji Stronga:

Kod:
W Praprzyczynie ON stwarza Bogów nieba i ziemi


, go wskaż na podstawie tradycyjnych przekładów w jaki sposób odczytujesz, że Bóg wtedy nie był sam. Otrzymujesz tylko pierwsze sprwaozdanie, które też występuje, jako pierwszy zapis w Piśmie Świętym. Nie możesz się posługiwać późniejszymi pismami, księgami, gdyż ich jeszcze nie było.

To niejest śmieszne podejście, lecz konstruktywne, krytyczne. Nie dążę do dopasowania Pisma Świętego do czego kolwiek, lecz do odczytania jego logicznego, spójnego przesłania, dla nas.

A więc proszę, do dzieła! Udowodnij tylko na podstawie pierwszego sprawozdania, do kogo Bóg mówi i że to jest Jehowa (Jahwe).

nike - 2017-10-19, 23:53

Pokoja napisał/a:
nike napisał/a:
Uczyńmy człowieka, to jest według mnie do LOGOSA.


To bardzo proszę, jeśli chcesz, udowodnij to na podstawie pierwszego sprawozdanoa o stworzeniu, a w szczególności na podstawie Rdz. 1:1 do kogo Bóg mówi niech się stanie, itp.

Jesli chodzi o określenie ON w Rdz. 1:1, to podtrzymuję moje stanowisko danej mi wiary.



בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ


be reszit bara elohim szamaim we erec

na początku stworzył Bóg niebo i ziemie.

można napisać z [ON] np. stworzył ON BÓG, można tez napisać [ten konkretny] BÓG , wtedy ON jest w nawiasie, ale w hebrajskiej Biblii [ON] nie występuje.

Tak jak pisałam wyżej wszędzie tam, gdzie występuje czasownik lub przymiotnik w liczbie pojedynczej przed ELOHIM , to ELOHIM odnosi się do Jehowy.

Jeżeli chodzi o uczyńmy człowieka w Rodzaju 1:1 nie musi być, Bóg Jehowa jest ARCHITEKTEM wszystkiego stworzenia, a architekt nie buduje domu, tylko ma do tego swoich pracowników.

Ja uważam,ze w stwarzaniu głównym wykonawca był LOGOS i miał do pomocy tysiące aniołów.

Servant - 2017-10-21, 11:35

Pokoja napisał/a:
Servant napisał/a:
nasz obraz i podobieństwo.


Wtedy Bóg nie był sam.


Pokoja napisał/a:
To proszę wykaż to na podstawie pierwszego sprawozdania o stworzeniu.

Cała Biblia jest Słowem Boga Jehowy. Rozważamy wszystkie wersety poruszające dany temat i wyciągamy ogólny wniosek.


Pokoja napisał/a:
A więc proszę, do dzieła! Udowodnij tylko na podstawie pierwszego sprawozdania, do kogo Bóg mówi i że to jest Jehowa (Jahwe).


Jak wyżej.

Pokoja - 2017-10-21, 22:42

nike napisał/a:
Pokoja napisał/a:
nike napisał/a:
Uczyńmy człowieka, to jest według mnie do LOGOSA.


To bardzo proszę, jeśli chcesz, udowodnij to na podstawie pierwszego sprawozdanoa o stworzeniu, a w szczególności na podstawie Rdz. 1:1 do kogo Bóg mówi niech się stanie, itp.

Jesli chodzi o określenie ON w Rdz. 1:1, to podtrzymuję moje stanowisko danej mi wiary.


Ja uważam,ze w stwarzaniu głównym wykonawca był LOGOS i miał do pomocy tysiące aniołów.


Też tak uważam na podstawie Rdz. 1:1 według Stronga:

Kod:
W Praprzyczynie ON stwarza Bogów niebo/a i ziemę/i


Zgadzam się też, jak napisałaś, że Bóg Jehowa jest ARCHITEKTEM wszystkiego stworzenia, a architekt nie buduje domu, tylko ma do tego swoich pracowników. Jednak z treści w Rdz. 1:1, ukazanej w dostępnych nam przekładach nic takiego nie można wyczytać

Cytat:

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ


be reszit bara elohim szamaim we erec

na początku stworzył Bóg niebo i ziemie.


Jeżeli tylko tyle jest napisane, to do kogo Bóg mówił? Na tym etapie nie można się odwoływać do pism, których jeszcze nie napisano, a tylko do tego, co występuje na samym początku od Rdz. 1:1. W Piśmie natchnionym przez Boga, powinno to być wiadome od początku, a nie jest. Dlatego zająłem stanowisko, że sprawozdanie jest dziwacznie przetłumaczone.

Natomiast w tłumaczeniu według Stronga, wszystko jest jasne od samego początku. Jest Praprzyczyna, czyli LOGOS z J. 1:1-4, dla którego ON (w pierwszym sprawozdaniu ukazany jako bezimienny, ale Wszechmocny Bóg, Wj. 6:3), wszystko stwarza, a w tym podwykonawców jego, czyli Bogów nieba i ziemi. Oni to najpierw mówią do siebie: niech się stanie, itp. Później Jehowa Bogów mówi do nich: człowiek stał się taki jak my, zna dobre i złe.

Olus - 2017-10-22, 07:11

Pokoja napisał/a:
wszystko stwarza, a w tym podwykonawców jego, czyli Bogów nieba i ziemi

Nie bardzo rozumiem.
Zostałeś politeistą?
Bogowie z dużej?
Rozwiń proszę.

Pokoja - 2017-10-23, 20:52

Oliyahu napisał/a:
Pokoja napisał/a:
wszystko stwarza, a w tym podwykonawców jego, czyli Bogów nieba i ziemi

Nie bardzo rozumiem.
Zostałeś politeistą?
Bogowie z dużej?
Rozwiń proszę.


Monoteistą. Czy razi Cię tylko duża litera? W języku hebrajskim prawie wszystko pisano dużymi literami i nie było z tym problemu, ale może być i z małej. Nie ma więc potrzeby uzasadniania.

Cytat:
Bóg wstaje w zgromadzeniu Bożym, Pośród bogów sprawuje sąd. Ps. 82:1

jest napisane: Ja rzekłem: Bogami jesteście? (35) ... nazwał bogami tych, których doszło słowo Boże (a Pismo nie może być naruszone), J. 10:34,35


Bóg Wszechmocny nie był od razu znany Abrahamowi z imienia, a dopiero Mojżeszowi. Z tego powodu w pierwszym sprawozdaniu imię JHWH nie występuje, lecz w drugim, zgodnie z Wj. 6:3 (według Stronga):

Kod:
Bóg Wszechmogacy ukazał się (7200) w duchu (413 - wewnątrz) Abrahamowi, w duchu (413) Izaakowi, w duchu (413) Jakubowi; nie poznali JHWH w odniesieniu do imienia. Wyj. 6:3

Olus - 2017-10-25, 11:18

Cytat:
jest napisane: Ja rzekłem: Bogami jesteście? (35)

W niektórych przekładach jest z małej.
Cytat:
Czy razi Cię tylko duża litera? W

Tylko litera.
Jestem też zdania
że z dużej powinno być zarezerwowane wyłącznie dla Ojca/JHWH
Wiem,że sędziowie,byty niebieskie.. są też nazywane elohim itp.


Cytat:
a w tym podwykonawców jego, czyli Bogów nieba i ziemi. Oni to najpierw mówią do siebie: niech się stanie

Możesz rozwinąć z wersetami?

nike - 2017-10-25, 12:19

Pokoja napisał/a:
Monoteistą. Czy razi Cię tylko duża litera? W języku hebrajskim prawie wszystko pisano dużymi literami i nie było z tym problemu, ale może być i z małej. Nie ma więc potrzeby uzasadniania.

Jak było nie wiem, ale wiem jak jest, wszystko pisze się małą literą, nie znam dużych liter, i myślę,ze tak też było. :-D

I to mi się podoba, bo przynajmniej, nie ma problemu z bogami czy BOGAMI , panami czy PANAMI itd. :-D

Servant - 2017-10-29, 10:59

nike napisał/a:

Tak dokładnie własnego imienia Boga nie znali, znali z opowiadań znali BÓG WSZECHMOGĄCY i to,że jest JEDEN.

Czytając Biblię możemy wyciągnąć inny wniosek.
Cytat:
Gen 12:7 A Jehowa ukazał się Abramowi i rzekł: „Potomstwu twemu dam tę ziemię”. Potem zbudował on tam ołtarz dla Jehowy, który mu się ukazał.
Gen 12:8 Później przeniósł się stamtąd w górzysty region na wschód od Betel i rozbił swój namiot, mając Betel od zachodu i Aj od wschodu. Wówczas zbudował tam ołtarz dla Jehowy i zaczął wzywać imienia Jehowy.

Gen 21:33 Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony.

Z kontekstu wynika, że chodzi o Abrahama.
Cytat:
Gen 22:14 I Abraham zaczął nazywać to miejsce Jehowa-Jireh. Dlatego powiada się dzisiaj: „Na górze Jehowy zostanie to zapewnione”.

Gen 24:2 Przeto Abraham rzekł do swego sługi, najstarszego ze swoich domowników, który zarządzał wszystkim, co on posiadał: „Włóż, proszę, swą rękę pod moje udo,
Gen 24:3 abym cię zaprzysiągł na Jehowę, Boga niebios i Boga ziemi, że dla mojego syna nie weźmiesz żony z córek Kananejczyków, pośród których mieszkam,


A odnośnie Izaaka czytamy:
Cytat:
Gen 26:25 On zatem zbudował tam ołtarz i wzywał imienia Jehowy, i rozbił tam swój namiot, a słudzy Izaaka zaczęli tam kopać studnię.

I jeszcze o Jakubie:
Cytat:
Gen 28:12 I przyśniło mu się, że oto stała na ziemi drabina, a jej wierzchołek sięgał niebios; i oto aniołowie Boży wstępowali po niej i zstępowali.
Gen 28:13 A oto stał nad nią Jehowa, który przemówił: „Jam jest Jehowa, Bóg Abrahama, twego ojca, i Bóg Izaaka. Ziemię, na której leżysz, chcę dać tobie i twemu potomstwu.

Gen 32:9 Potem Jakub rzekł: „Boże mego ojca Abrahama i Boże mego ojca Izaaka, Jehowo, ty, który mi mówisz: ‚Wróć do swojej ziemi i do swych krewnych, a będę ci wyświadczał dobro’? —


Kiedy Bóg mówi do Mojżesza "imienia mojego Jehowa im nie objawiłem", to musi oznaczać coś innego niż to, że nie dano poznać Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi brzmienia imienia Boga Wszechmocnego. Pisałem o tym wyżej.

nike - 2017-10-29, 18:17

Zastanawiałam się już kiedyś nad tym, i być może,że Abraham , Jzaak i Jakub znali imie własne Boga.
W Biblii hebrajskiej 1Mojż.26:25----jest JHWH tam gdzie u nas Pan, gdyby Jzaak nie znał tego imienia, to byłoby ADON, nie wiem dokładnie. :-D

Pokoja - 2017-11-01, 17:42

Servant napisał/a:
nike napisał/a:
własnego imienia Boga nie znali


Czytając Biblię możemy wyciągnąć inny wniosek.
Cytat:
Gen 12:7 A Jehowa ukazał się Abramowi i rzekł: „Potomstwu twemu dam tę ziemię”. Potem zbudował on tam ołtarz dla Jehowy, który mu się ukazał.
Gen 12:8 Później przeniósł się stamtąd w górzysty region na wschód od Betel i rozbił swój namiot, mając Betel od zachodu i Aj od wschodu. Wówczas zbudował tam ołtarz dla Jehowy i zaczął wzywać imienia Jehowy.

Gen 21:33 Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony.


Z kontekstu wynika, że chodzi o Abrahama.

Cytat:
Gen 22:14 I Abraham zaczął nazywać to miejsce Jehowa-Jireh. Dlatego powiada się dzisiaj: „Na górze Jehowy zostanie to zapewnione”.

Gen 24:2 Przeto Abraham rzekł do swego sługi, najstarszego ze swoich domowników, który zarządzał wszystkim, co on posiadał: „Włóż, proszę, swą rękę pod moje udo,
Gen 24:3 abym cię zaprzysiągł na Jehowę, Boga niebios i Boga ziemi, że dla mojego syna nie weźmiesz żony z córek Kananejczyków, pośród których mieszkam,


A odnośnie Izaaka czytamy:

Cytat:
Gen 26:25 On zatem zbudował tam ołtarz i wzywał imienia Jehowy, i rozbił tam swój namiot, a słudzy Izaaka zaczęli tam kopać studnię.


I jeszcze o Jakubie:

Cytat:
Gen 28:12 I przyśniło mu się, że oto stała na ziemi drabina, a jej wierzchołek sięgał niebios; i oto aniołowie Boży wstępowali po niej i zstępowali.
Gen 28:13 A oto stał nad nią Jehowa, który przemówił: „Jam jest Jehowa, Bóg Abrahama, twego ojca, i Bóg Izaaka. Ziemię, na której leżysz, chcę dać tobie i twemu potomstwu.

Gen 32:9 Potem Jakub rzekł: „Boże mego ojca Abrahama i Boże mego ojca Izaaka, Jehowo, ty, który mi mówisz: ‚Wróć do swojej ziemi i do swych krewnych, a będę ci wyświadczał dobro’?


Kiedy Bóg mówi do Mojżesza "imienia mojego Jehowa im nie objawiłem", to musi oznaczać coś innego niż to, że nie dano poznać Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi brzmienia imienia Boga Wszechmocnego. Pisałem o tym wyżej.


Rozważmy więc, czy nie poznanie JHWH w odniesieniu do imienia (Wj. 6:3) może oznaczać coś innego niż brak znajomości brzmienia imienia Jehowa?

Wszędzie tam, gdzie Abraham zwraca się osobiście do Boga w rozmowie, to mówi PAN, a nie JHWH. Oto przykłady, gdzie w:
1. Rdz. 15:2 i 8 powiedział: Panie Boże;
2. Rdz. 18:3,27,30,31,32 powiedział: Panie mój; Pan mój 2x; Pana mego 2x

Jak więc zrozumieć treść tych cytatów, które zacytowałeś?
W Rdz. 12:7 to nie Abraham podaje imię Boże Jehowa, lecz narrator, autor tej Księgi.

Inną grupę tekstów stanowią te (Rdz. 12:8; 21:33; 26:25), w których jest napisane o zbudowaniu ołtarza i niby wzywaniu imienia JHWH. W związku z tym, że w Wj. 6:3 jest napisane:

Kod:
Bóg Wszechmogacy ukazał się (7200) w duchu (413 - wewnątrz) Abrahamowi, w duchu (413) Izaakowi, w duchu (413) Jakubowi; Nie poznali JHWH w odniesieniu do imienia. Wyj. 6:3


więc w tej grupie raczej, chodzi o ogłaszanie chwały Jehowy, ponieważ bezpośrednio, zwracano się do niego PAN, a nie JHWH, ale to autor informuje, że dotyczyło to JHWH.
Dodatkowym tekstem jest w tej grupie Rdz. 22:14. Istotną w nim frazę można przetłumaczyć tak:
Kod:
 Abraham ogłosił chwałę okolicy (Góry Moria); Ona Jehowę widzi, Jehowa ukazuje się; Ten który dzisiaj mówi w sercu: Góra Jehowy zwraca uwagę


Ogłaszanie chwały Jehowy przez Abrahama jest czymś odmiennym od wybierania tej chwały przez jednych w obliczu profanowania jej przez większość po upadku człowieka, na co zwraca uwagę Rdz. 4:26. Nie jest tam jednak napisane o osobistym zwracaniu się po imieniu do Jehowy, jak to czynił Mojżesz i później prorocy i inni bohaterowie wiary.

Jest jednak tekst, który w przetłumaczonej formie, wymaga zbadania. Jest nim ten z Rdz. 24:2,3, który według Stronga można przetłumaczyć tak:

Kod:
(2) Z powodu (8901) Jehowy (3068), Boga (430) nieba (8064), Boga (430) ziemi (776), do (413) starszego (2205) sługi (5650) domu (1004), tego który (834) wszystkim (3605) rządził (4910) Abraham (85) rzekł (559): Połóż (7760), proszę (4994), rękę (3027) pod (4878) biodro (3409);

(3) Tak jak (834) przysięgłeś (7650), nie (3808) bierz (3947) synowi (1121) żony (802), córki (1323) Chananejczyków (3669), między (7130) którymi (834) ja (595) mieszkam (3427)


(2) Z powodu Jehowy, Boga nieba, Boga ziemi, do starszego sługi domu, tego który wszystkim rządził Abraham rzekł: Połóż, proszę, rękę pod biodro;
(3) Tak jak przysięgłeś, nie bierz synowi żony, córki Chananejczyków, między którymi ja mieszkam;


Podobnie jest napisane w Rdz. 28:13 i 32:9
Kod:
 (13) Oto (2009) Jehowa (3068) stał (5324) ponad (5921); Jehowa (3068) mówił (559): Jam (589), Bóg (430) Abrahama (85), Bóg (430) ojca (1)  Izaaka (3327); Ziemię (776), na (5921) której (834) ty (859) śpisz (7901), dam (5414) dla (8901) czynicieli sprawiedliwości (2233)


(13) Oto Jehowa stał ponad; Jehowa mówił: Jam Bóg Abrahama, Bóg ojca Izaaka; Ziemię, na której ty śpisz, dam dla czynicieli sprawiedliwości. Rdz. 28:13

W Rdz. 32:9 zamiast Panie, któryś do mnie rzekł:
Powinno być: Jehowa w duchu rzekł:

Tak więc zacytowane przez Ciebie teksty nie są w sprzeczności z tłumaczeniem według Stronga:
Kod:
Bóg Wszechmogacy ukazał się (7200) w duchu (413 - wewnątrz) Abrahamowi, w duchu (413) Izaakowi, w duchu (413) Jakubowi; Nie poznali JHWH w odniesieniu do imienia. Wyj. 6:3


To Mojżesz stwierdził, że oni swoją wiara i czynami z niej wynikającymi, ogłaszali chwałę Jehowy, chociaż nie znali jego imienia. Podobnie było z sabatem oraz grzechem i śmiercią, Rz. 5:12-14. O przestrzeganiu sabatu jest napisane, dopiero od zawarcia Przymierza przy Synaju, chociaż są wskazówki, że w jakimś stopniu uznawano cykl siedmiodniowy. Karą za grzech jest śmierć, która panowała i bez zakonu Mojżeszowego, pomimo tego, że z powodu upadku nie można było udowodnić grzechu

Servant - 2017-11-03, 19:23

Pokoja napisał/a:
niby wzywaniu imienia JHWH

Po tym jak to przeczytałem odeszła mię ochota na dalszą dyskusję.

Pokoja - 2017-11-03, 20:39

Servant napisał/a:
Pokoja napisał/a:
niby wzywaniu imienia JHWH

Po tym jak to przeczytałem odeszła mię ochota na dalszą dyskusję.


Może to nawet jest rozsądne bo zgodne z Wj. 6:3.

Olus - 2018-01-03, 14:14

Jak się nazywa Bóg
https://www.youtube.com/watch?v=OOdT7Q971kE
Ciekawy krótki filmik.Autor obstaje za formą YAHWEH

Pokoja - 2018-01-03, 21:07

Olus napisał/a:
Jak się nazywa Bóg
https://www.youtube.com/watch?v=OOdT7Q971kE
Ciekawy krótki filmik.Autor obstaje za formą YAHWEH


Wszystkie przekłady, chyba podają Jehoszafat, Jehojakim, itp. Jeho jest od Jehowa. Natomiast także, chyba wszystkie podają AlleluJaH, a Jah jest od JahweH, Kto zachowuje się jak beton, ten co najmniej jest nadgorliwy w tej sprawie.

Olus - 2018-01-03, 21:09

Cytat:
Wszystkie przekłady, chyba podają Jehoszafat, Jehojakim, itp. Jeho jest od Jehowa. Natomiast także, chyba wszystkie podają AlleluJaH, a Jah jest od JahweH, Kto zachowuje się jak beton, ten co najmniej jest nadgorliwy w tej sprawie.


Mocne słowa :mrgreen:

Pokoja - 2018-01-03, 21:22

Olus napisał/a:
Cytat:
Wszystkie przekłady, chyba podają Jehoszafat, Jehojakim, itp. Jeho jest od Jehowa. Natomiast także, chyba wszystkie podają AlleluJaH, a Jah jest od JahweH, Kto zachowuje się jak beton, ten co najmniej jest nadgorliwy w tej sprawie.


Mocne słowa :mrgreen:

:oops:

Listek - 2018-01-06, 19:37

https://www.youtube.com/watch?v=H0EKHIaL3n4
Markerów - 2018-01-07, 12:56

Okaże sie kim sie okaże. Nie ma innego imienia wktórym było by dane zbawienie Na imie Jezusa zegnie sie wszelkie kolano. Nazwa Jehowa to błedny wytwór gramatyczny.
nike - 2018-01-07, 15:49

Markerów napisał/a:
Okaże sie kim sie okaże. Nie ma innego imienia wktórym było by dane zbawienie Na imie Jezusa zegnie sie wszelkie kolano. Nazwa Jehowa to błedny wytwór gramatyczny.

A jaki jest według ciebie?

Markerów - 2018-01-07, 17:47

Całe pismo Święte koncentruje sie wokół jednego imienia które zostało objawione dopiero w nowym testamencie "okaże sie kim sie okaże.
Markerów - 2018-01-07, 18:07

Istotniejsze od brzmienie i znaczenia imienia Boga jest znajomość jego istoty i charakteru ponieważ znajomość ta ma bezpośrednie przełożenie na nasze postępowanie "A to jest życie wieczne aby znali ciebie jedynego prawdziwego Boga oraz tego którego posłałes Jezusa Chrystusa"
Pokoja - 2018-01-07, 21:24

Markerów napisał/a:
Okaże sie kim sie okaże. Nie ma innego imienia wktórym było by dane zbawienie Na imie Jezusa zegnie sie wszelkie kolano. Nazwa Jehowa to błedny wytwór gramatyczny.


Czy tak jest, czy nie, to jednak był czas kiedy wszyscy używali formy Jehowa. Świadczy o tym "Jeho", pisane w imieniu królów, stojących na straży prawa i sprawiedliwości. Nie spotkałem takiego przypadku, że zastosowano Jahoszafat, Jahojakim, czy tym podobne. Skoro tak było to, dlaczego teraz gdy rozpowszechnionna jest ta forma, wyrzekają się jej. Czy to nie świadczy o tym, że wzgardzono imieniem Bożym i dlatego pominięto je nawet w NT w cytatach z ST?

Żydzi pisali tylko tetragram JHWH, co zależnie od okoliczności, w których używali imienia Bożego, pozwalało im na różne jego wyrażenie przy pomocy różnych samogłosek. W przypadku prawa i sprawiedliwości, jako Jehowa, a w przypadku wysławiania dzieła Boga jako Zbawiciela w skróconej formie, jako "Jah", czy w proroctwach, np. w 2Kro. 36:21:

Kod:
Wypowiedź Jehowy będzie wypełniona; Siedmdziesiąt lat spustoszenia, "które JaH wyznaczył", zapłaci wszystkie sabaty odpoczywania ziemi, aż do końca - pełni dni.


W tekście tym dodano aż osiem słów, nadając mu całkiem inne znaczenie. Co przy tym najważniejsze, nie występują tam słowa "powiedziane przez", a w związku z tym określenie o numerze 3414 nie można odczytać jako "Jeremiasz", lecz jako "które JaH wyznaczył".

W NT zaszła istotna zmiana stosunków między Bogiem, a człowiekiem. W ST był Jehowa = Jahwe Bóg i poddani, czyli słudzy: "Jam jest Jehowa, Bóg Twój", Wyj. 20:1. Natomiest w NT jest Ojciec i jego dzieci: "Ojcze nasz, który jesteś w niebie", Mt. 6:9. Imię Boga Ojca, zostało ukryte w imieniu Jehoszua (Jeszu), używanego najczęściej jako Jezus. Też nie jest Jahoszua, lecz Jehoszua. Więc co najmniej te obie formy są dobre.

Markerów - 2018-01-07, 21:26

Zgodze sie jak najbardzisj
Pokoja - 2018-01-07, 21:49

Markerów napisał/a:
Zgodze sie jak najbardzisj


Czy więc Jahwe zamiast Jehowa, ponieważ:

Cytat:
Nazwa Jehowa to błedny wytwór gramatyczny


, czy raczej wskazanie innej dobrej formy imienia Boga Ojca, jako Jahwe jest wyrzutem sumienia, u tych, którzy nawet w cytatach z ST, pominęli jedną i dugą formę?

Zgadzam się przy tym z tym, że tak powszechne codzienne obecnie, stosowanie formy Jehowa, gdy ten imię swoje ukrył w Synu swoim Jehoszua (Jezus), w którym nas zbawia, przynosi odwrotny skutek, być może od deklarowanego. Osobiste zwracanie się do Boga w formie Ojcze, to docenianie jego dzieła zbawienia przez jego Syna. Pan Jezus tak nauczył nas zwracać się do Boga Ojca. Dzieci swojemu ojcu nie mówią po imieniu, ale powinni je znać, czcić, a używać w w szczególności w stosunkach poza rodzinnych itp.

Markerów - 2018-01-08, 10:32

Tak własnie to postrzegam i rozumiem dobrze wszystko to wyrażasz ;-)
nike - 2018-01-08, 23:30

Markerów napisał/a:
Całe pismo Święte koncentruje sie wokół jednego imienia które zostało objawione dopiero w nowym testamencie "okaże sie kim sie okaże.

Tekst proszę

nike - 2018-01-08, 23:31

Markerów napisał/a:
Istotniejsze od brzmienie i znaczenia imienia Boga jest znajomość jego istoty i charakteru ponieważ znajomość ta ma bezpośrednie przełożenie na nasze postępowanie "A to jest życie wieczne aby znali ciebie jedynego prawdziwego Boga oraz tego którego posłałes Jezusa Chrystusa"

Tekst proszę

Markerów - 2018-01-09, 08:03

Imię Jezus hebr. Joszua znaczy Jahwe zbawia jeśli wiec syn stanowi z ojcem jedno to wobec tego ojciec zostaje uswiecony przez imie Jezusa J5,22 17,21 10,30 z tego tez powodu Bog nadał najwyższe zbawcze imię Synowi przez które i On otrzymuje chwałę i posadził po swojej prawicy i ponad wdzelkim imieniem wzywanym nie tylko w tym wieku ale i w przyszłym
Markerów - 2018-01-09, 08:16

Dlatego też Bóg go nad wszystko wywyzszył darował mu imie ponad wszewlkie imie aby na imie Jezusa zgieło sie każde kolano
nike - 2018-01-09, 10:16

Markerów,

Temat jest o imieniu Boga i proszę trzymać się tematu.

teksty które podałeś:

Jan5:22

25) Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam, że nadchodzi godzina, nawet już jest, kiedy to umarli usłyszą głos Syna Bożego, i ci, którzy usłyszą, żyć będą.


Jan 17:21

(21) aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał

Jan10:30

(30) Ja i Ojciec jedno jesteśmy.

W jaki sposób teksty te odnoszą się do Boga JHWH?

Markerów - 2018-01-09, 11:06

Ze imie Jezus pan panów król królów to imie samego Boga w nim mamy zbawienie i objawienie samego Boga.
nike - 2018-01-09, 22:01

Markerów napisał/a:
Ze imie Jezus pan panów król królów to imie samego Boga w nim mamy zbawienie i objawienie samego Boga.

Imię JEZUS, to jest imię własne SYNA BOGA, pan panów i król królów to według ciebie są imiona własne BOGA? a JHWH co to jest według ciebie?

Markerów - 2018-01-09, 22:16

Jhwh znaczy jestem który jestem okaże sie kim sie okaże jestem mówi nam o odwiecznym pochodzeniu dane mojżeszowi na górze a zarazem uchylenie sie od odpowiedzi. Objawienie imienia Boga Jhwh zostało dokonane dopieto w Jezusie. Jesli nie uwierzycie za JA JESTEM pomrzecie w grzechach swoich mówi Jezus
Markerów - 2018-01-09, 22:29

Imie Jezus jest pochodzenia hebrajskiego i w orginale jego pełna forma to Jehoszua jest to imie zawierające cząstkę Jeho cząstkę imienia Bożego Jhwh oraz czasownik Jasza (wybawic uratowac zbawiac) imię znaczy jhwh zbawia lub Jhwh jest zbawieniem
Listek - 2018-01-18, 16:42

Markerów napisał/a:
Imie Jezus jest pochodzenia hebrajskiego i w orginale jego pełna forma to Jehoszua jest to imie zawierające cząstkę Jeho cząstkę imienia Bożego Jhwh oraz czasownik Jasza (wybawic uratowac zbawiac) imię znaczy jhwh zbawia lub Jhwh jest zbawieniem



Czytamy Jehowah

https://www.youtube.com/w...6&v=H0EKHIaL3n4

nike - 2018-01-18, 17:31

Markerów napisał/a:
Imie Jezus jest pochodzenia hebrajskiego i w orginale jego pełna forma to Jehoszua

Jehoszua to JOZUE --imię JEZUSA to JESZUA-- podobne, a jednak inne.

Markerów - 2018-01-18, 17:52

Niech będzie Jehowah
nike - 2018-01-18, 20:24

Markerów napisał/a:
Niech będzie Jehowah

Kto?
Proszę ciebie pisz komu odpisujesz, juz ci kiedyś pisałam, zacieniasz lewym przyciskiem, zdanie na jakie odpowiadasz i klikasz na pierwsze słoneczko po ignoruj prawa strona.

Markerów - 2018-01-18, 20:50

Przepraszam pisze z telefonu
Listek - 2018-01-18, 22:53


Markerów - 2018-01-19, 10:38

U pierwszych chrześcijan którzy w llw. Pisali po grecku przekładając z hebrajskiego widac że drugą litera imienia Bożego była litera "a" słowo Jahwe jest bliższe pierwotnej hebrajszczyznie. Forma Jehowa nigdy nie byla wymawiana przez naród wybrany. Natomiast forma skrótowa JAH występuje w Biblii ok 50 razy i stanowi prawidłowy człon imienia Jahwe
Pokoja - 2018-01-20, 17:17

Markerów napisał/a:
U pierwszych chrześcijan którzy w llw. Pisali po grecku przekładając z hebrajskiego widac że drugą litera imienia Bożego była litera "a" słowo Jahwe jest bliższe pierwotnej hebrajszczyznie. Forma Jehowa nigdy nie byla wymawiana przez naród wybrany. Natomiast forma skrótowa JAH występuje w Biblii ok 50 razy i stanowi prawidłowy człon imienia Jahwe


http://biblos.feen.pl/vie...start=30#101313


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group