FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

Jesli masz pytanie - Kozioł dla Azazela

Markerów - 2018-02-28, 10:50
Temat postu: Kozioł dla Azazela
Od społeczności Izraelitów weźmie dwa kozły na ofiarę przebłagalną i jednego barana na ofiarę całopalną (16:5)

Weźmie dwa kozły i postawi je przed Panem, przed wejściem do Namiotu Spotkania. Następnie Aaron rzuci losy o dwa kozły, jeden los dla Pana, drugi dla Azazela. Potem Aaron przyprowadzi kozła, wylosowanego dla Pana, i złoży go na ofiarę przebłagalną. Kozła wylosowanego dla Azazela postawi żywego przed Panem, aby dokonać na nim przebłagania, a potem wypędzić go dla Azazela na pustynię. (16:7-10)

Aaron położy obie ręce na głowę żywego kozła, wyzna nad nim wszystkie winy Izraelitów, wszystkie ich przestępstwa dotyczące wszelkich ich grzechów, włoży je na głowę kozła i każe człowiekowi do tego przeznaczonemu wypędzić go na pustynię. W ten sposób kozioł zabierze z sobą wszystkie ich winy do ziemi bezpłodnej. Ów człowiek wypędzi kozła na pustynię. (16:21-22)


Drodzy moi proszę was o pomoc w wyjaśnieniu dlaczego był składany Kozioł jeden z dwuch wyłaniając się na drodze losu. Jeden dla Pana drugi dla Azazela.

Markerów - 2018-02-28, 10:51

Azazel pojawia się w 16. rozdziale Księgi Kapłańskiej (III Księga Mojżeszowa), gdzie opisana jest ofiara pojednania
Markerów - 2018-02-28, 10:52

Azazel (hebr. עזאזל, arab. عزازل Azazil) – upadły anioł występujący zarówno w mitologii hebrajskiej, jak i muzułmańskiej, znany również pod imionami Azael, Hazazel[1] i Assasello[2]. Jego imię oznacza „Bóg umacnia”[1], a z hebrajskiego „ten, który się oddalił”[3].

Według Maurice Bouisson[4] Azazel był pierwotnie semickim bogiem trzód, a dopiero w późniejszym czasie został zdegradowany do rangi demona. Bernard Bamberger[5] twierdzi, że był on pierwszym upadłym aniołem. Jacques Collin de Plancy[2] uważa go za demona drugiego rzędu i strażnika kozich stad. Święty Ireneusz sądził, że mimo upadku jest wciąż potężnym aniołem[1].

Markerów - 2018-02-28, 10:56

Nie we wszystkich tłumaczeniach w ogóle pojawia się Azazel, jako imię i jako postać. Współczesne polskie przekłady są zgodne – mamy w nich Azazela (imię własne). Z dawnych: Azazel jest w Biblii Gdańskiej, ale już Biblia Ks. Wujka w ogóle go pomija
Markerów - 2018-02-28, 10:58

Podobnie podstawowy angielski przekład, Biblia Króla Jakuba, podaje tłumaczenie słowa „azazel” nie jako imię własne, lecz jako „scapegoat”. Co znaczy „scapegoat” (czy Wujkowy „kozioł wypuszczalny”)?
Markerów - 2018-02-28, 11:37

Ewangelii Mateusza, w opisie sceny sądu ostatecznego czytamy: I zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli owce od kozłów. Owce postawi po prawej - kozły po swej lewej stronie (25,32-33).
Kozły oznaczają ludzi grzesznych i potępionych, którzy staną w dniu sądu po lewicy. Czy ma to jakieś nawiązanie do ks kapłańskiej?

Markerów - 2018-02-28, 11:41

W starożytności, na Bliskim Wschodzie, pasterze pasali zazwyczaj owce i kozy razem, a wieczorem rozdzielali stada, aby zapędzić je osobno do zagród, co się stało symbolem oddzielenia w dniu sądu zła od dobra, zbawionych od potępionych...
Azazel był pierwotnie semickim bogiem trzód. Dużo o nim mówi ks henocha. Dlaczego nie w każdym tłumaczeniu występuje postać Azazela??

Henryk - 2018-02-28, 18:40
Temat postu: Re: Kozioł dla Azazela
Markerów napisał/a:
Drodzy moi proszę was o pomoc w wyjaśnieniu dlaczego był składany Kozioł jeden z dwuch wyłaniając się na drodze losu. Jeden dla Pana drugi dla Azazela.

Ofiary „Dnia Pojednania” obejmowały cielca (za arcykapłana i cały „dom” Lewiego), oraz kozła pańskiego i kozła "dla Azazela"- za grzechy pozostałego ludu izraelskiego.
Cielec reprezentował Jezusa, który przelał krew, za cały (i wyłącznie!) Lud Boży,
Kpł 16:6 eib "Następnie Aaron przyprowadzi cielca na ofiarę za własny grzech i dokona przebłagania za siebie i za swój dom."
(Aaron w odróżnieniu od Jezusa był grzeszny i musiał złożyć ofiarę także za siebie- taka uwaga „na marginesie”.)
Kpł 16:7 eib "Potem weźmie dwa kozły i postawi je przed PANEM u wejścia do namiotu spotkania."
Te kozły pochodziły od ludu Izraelskiego.
Kozły mogły reprezentować pozostały lud Izraelski, w tym przypadku – ludzkość z której powoływany i wybierany był Kościół- mistyczne ciało Chrystusowe.
Kol 1:24 wsp "Teraz cieszę się, że mogę cierpieć za was i moje własne cierpienia łączą się z cierpieniami Chrystusa za Kościół, który jest jego ciałem."
Kpł 16:15 pau "Potem zabije kozła na ofiarę przebłagalną za lud, wniesie jego krew za zasłonę i uczyni z jego krwią to samo, co uczynił z krwią cielca: pokropi nią płytę przebłagalną z góry i z przodu."
Aaron losował- w rzeczywistości decydował sam Pan, którego kozła przyjmie w ofierze, a którego odrzuci.
Tak i w rzeczywistości, jedna ofiara jest miła Bogu i przyjęta, inna ofiara jest bezmyślną i daremną.
Powodów nie przyjętych „ofiar” może być wiele: pielgrzymki do obrazu w Częstochowie, modlitwy do bogini Maryi, sute ofiary ma Msze za zmarłych (czy innych powodów), modlitwy do obrazów, rzeźb, czy samego żyjącego lub nie- Papieża czy innego "świętego" narzuconego Bogu przez człowieka. :-(
Kiedyś znani byli biczownicy, ubierano się we włosiennice, etc…
Bogu to niepotrzebne, podobnie jak chociażby „ofiara” Szymona słupnika.
Rz 12:1 wsp "Bracia! Bóg okazał nam tyle litości, dlatego wzywam was do złożenia samych siebie na ofiarę żywą, świętą i miłą Bogu; na tym powinien polegać wasz rozumny kult Boga."
lub:
Rz 12:1 eib " Zachęcam was zatem, bracia, ze względu na miłosierdzie Boże, abyście oddali swoje ciała na ofiarę żywą, świętą, miłą Bogu — jako wyraz waszej rozumnej, wypływającej z głębi ducha służby."

Tak w bardzo wielkim skrócie, jak ja to rozumiem.

Markerów - 2018-02-28, 21:34

Dlaczego akurat jest tu ujęty tylko Azazel.? Czy to ze Kozioł dla tego demona nie był zabijany tylko wygnany na pustynię ma jakieś głębsze znaczenie?
Markerów - 2018-02-28, 21:36

Angielski przekład, Biblia Króla Jakuba, podaje tłumaczenie słowa „azazel” nie jako imię własne, lecz jako „scapegoat”. Co znaczy „scapegoat”??
Markerów - 2018-02-28, 21:49

Poza 16 rozdziałem Księgi Kapłańskiej słowo "azazel" nie występuje on już nigdzie w Biblii. W apokryficznej Etiopskiej Księdze Henocha pojawia się natomiast upadły anioł Asael (zwany również Azazelem), jeden z Czuwających, który zgrzeszył ucząc ludzi zakazanej wiedzy, a potem spętany został przez Rafaela. Wiadomo jednak, że w apokryfach roi się od wielu dziwacznych interpretacji. Grzech aniołów jest tam np. ukazany w związku z ich stosunkami seksualnymi z ludzkimi kobietami, skutkiem czego powstała rasa olbrzymów. Księga Henocha oraz Apokalipsa Abrahama zawierają próbę wyjaśnienia, kim jest Azazel, odwołując się do wyobrażeń o upadku aniołów, Biblia jednak nie daje do tego podstaw. Faktem jest, że w okultyzmie i satanizmie Azazel stał się bardzo popularny, a rogata głowa kozła (często na tle pentagramu) do dziś stanowi dla satanistów symbol samego Szatana, ale należy sobie postawić pytanie, czy ma to coś wspólnego z Biblią i wiarą chrześcijańską.
Henryk - 2018-02-28, 22:15

Markerów napisał/a:
Dlaczego akurat jest tu ujęty tylko Azazel.? Czy to ze Kozioł dla tego demona nie był zabijany tylko wygnany na pustynię ma jakieś głębsze znaczenie?

Oba kozły zakończyły przecież żywot. :-(
Jeden był ofiarowany za grzechy ludu, a ofiara została przyjęta, drugi, jeśli nie zdechł z pragnienia, to rozszarpały go drapieżniki.
Jego śmierć zdała się na nic ludowi Izraelskiemu, a w pozafigurze światu.
Tak bym to widział…
Sam Azazel jest dla mnie tajemniczą postacią, lub może rzeczą?
Pewnie jakiś symbol (tajemniczy dla mnie).

Henryk - 2018-02-28, 22:21

Markerów napisał/a:
Co znaczy „scapegoat” (czy Wujkowy „kozioł wypuszczalny”)?

https://pl.bab.la/slownik/angielski-polski/scapegoat
;-)

Markerów - 2018-02-28, 22:25

Kim, lub czym był dla Izraelitów ów Azazel? Problem nastręcza już sama etymologia. Wdług jednej z hipotez słowo "azazel" pochodzi od hebrajskich słów "ez" (kozioł) i "ozel" (partykuła qal czas. azal = odejść), co dawałoby znaczenie "odchodzący kozioł". Tak właśnie tłumaczy to słowo Septuaginata i Wulgata.
Oczywiście tłumaczenie to ma podstawową wadę, bowiem według niej jeden kozioł przeznaczony jest dla Jahwe, drugi zaś dla… samego siebie. J. de Roo uważa, że słowo "azazel" składa się z dwóch członów "azaz" (być silnym) i "el" (Bóg). Pierwszy człon może zawierać w sobie również ideę potężnego gniewu, stąd proponowane znaczenie słowa "azazel" to "potężny gniew Boga", a zatem kozioł dla Azazela to kozioł dla przebłagania Bożego gniewu. Jeżeli jest to cecha Jahwe, oba kozły z rytuału Święta Przebłagania są przeznaczone dla Boga Izraela. Słownik biblijny Smitha powiada: "Jeśli uważamy, że dwa kozły są częściami jednej i tej samej ofiary, nie będziemy mieć trudności z uznaniem, że one tworzą razem jedno symboliczne wyrażenie. Zabity kozioł przedkłada akt ofiary w daniu własnego życia za innych dla Jahwe, natomiast kozioł, który ponosi ciężar grzechu dla całkowitego oddalenia, oznacza oczyszczające działanie".

Henryk - 2018-03-01, 07:29

„Dzień Pojednania” jest symbolem Wieku ewangelii, czasem składania ofiar.
Markerów napisał/a:
"Jeśli uważamy, że dwa kozły są częściami jednej i tej samej ofiary,[...]

Dwa kozły, ale wyłącznie w łączności z cielcem!
To pierw cielec był zabijany i jego krwią kropiono Ubłagalnię- miejsce między cherubami na Arce Przymierza.
Dopiero potem, jak podaje Księga Kapłańska, zabijany i ofiarowany jest kozioł „Pański”.
Krew symbolizuje życie, i jako pierwszy umarł Jezus, dopiero potem możliwa była ofiara Jego ciała- czyli członków kościoła, prawdziwych naśladowców Jezusa.
Tylko ta krew (tych zwierząt) była wnoszona poza drugą zasłonę w Przybytku (Świątyni) i przedstawiana Bogu.
Był to dowód na oddanie życia w ofierze.
Rz 12:1 bt5 "A zatem proszę was, bracia, przez miłosierdzie Boże, abyście dali ciała swoje na ofiarę żywą, świętą, Bogu miłą, jako wyraz waszej rozumnej służby Bożej."
Rz 6:8 pau "Jeśli natomiast umarliśmy z Chrystusem, wierzymy, że z Nim też będziemy żyć,"
Cytat:
Zabity kozioł przedkłada akt ofiary w daniu własnego życia za innych dla Jahwe,

Tu mam inne myśli. Tylko Jezus (jako cielec) oddał swe życie dla innych.
I chociaż z krwią Kozła postępowano identycznie jak z krwią Cielca, to „wybrani z ziemi” (kościół) nie mieli nigdy i nie będą mieli w przyszłości, przywileju oddawania życia za ludzkość, choć z ich powodu (lub nawet przez nich) zostali zabici- ofiarowani.
Cytat:
natomiast kozioł, który ponosi ciężar grzechu dla całkowitego oddalenia, oznacza oczyszczające działanie".

Tego do końca nie rozumiem.
Lev 16:21 ubg " I Aaron położy obie ręce na głowie żywego kozła, wyznawać będzie nad nim wszystkie nieprawości synów Izraela i wszystkie ich przestępstwa ze wszystkimi ich grzechami i złoży je na głowę tego kozła, i wypuści go przez wyznaczonego człowieka na pustynię."
Nie bardzo „pasuje” mi, aby kozioł wypuszczalny, miał cokolwiek oczyszczać.
Iz 59:2 lub "To raczej wasze grzechy stanowią o rozdziale między wami a waszym Bogiem! Wasze występki sprawiają, że zakrył swoje oblicze przed wami, by nie wysłuchiwać."

Markerów - 2018-03-01, 09:04

Dobrze objasniasz. Krótkie pytanie :
Dlaczego był w ogóle ofiarowany Kozioł dla demona??

Henryk - 2018-03-01, 09:28

Markerów napisał/a:
Dobrze objasniasz.

Dziękuję, chciałbym więcej rozumieć.
Cytat:
Dlaczego był w ogóle ofiarowany Kozioł dla demona??

Fakt, że niektóre przekłady podają „Azazel” i to z dużej litery.
Do mnie jednak osobiście bardziej przemawia określenie:
Lev 16:10 ubg "Ale kozła, na którego padł los dla kozła ofiarnego, postawi żywego przed PANEM, aby nim dokonać przebłagania i wypuścić go na pustynię jako kozła ofiarnego."
Lev 16:10 pec "A kozła przeznaczonego losem „na [zrzucenie] z wysokiego urwiska" postawi żywego przed Bogiem, żeby dokonać przebłagania nad nim, aby go wysłać na wysokie urwisko, [na śmierć] na pustynię."
Lev 16:10 wuj "A którego na kozła wypuszczalnego, postawi go żywego przed Panem, aby uczynił modlitwę nad nim, a wypuścił go na puszczą."
Nie wyobrażam sobie ofiar dla Demona, i to w dodatku z polecenia Bożego.

Markerów - 2018-03-01, 13:24

Henryk napisał/
Cytat:
Nie wyobrażam sobie ofiar dla Demona, i to w dodatku z polecenia Bożego.


No właśnie ja też. Na pierwszy rzut oka z tekstu właśnie tak wynika

nike - 2018-03-01, 17:20

Markerów, Proszę zaznaczaj komu odpowiadasz, bo sie pogubimy.

prawą strona myszki zaciemniasz, zdanie na które chcesz odpowiedzieć i klikasz pierwszy promyczek po ignoruj.

Markerów - 2018-03-01, 17:23

Nie mam myszki
Pokoja - 2018-03-01, 23:46
Temat postu: Re: Kozioł dla Azazela
Markerów napisał/a:
dlaczego był składany Kozioł jeden z dwóch, wyłaniając się na drodze losu. Jeden dla Pana drugi dla Azazela.


Kpł. 16:5-10 na podstawie Konkordancji Stronga

(5) Od zgromadzenia synów Izraelskich weźmie dwa kozły zwierząt ofiarnych, ofiary za grzech; Jeden raz baranka całopalnego.


dwa kozły zwierząt ofiarnych - tego kozła, którego udział powierzył dla Jehowy, Aaron złożył, jako ofiarę za grzech. Symbolizuje on tych ofiarujących się Bogu, którzy stosownie i skutecznie, wstawiają się za innych, potrzebujących i poszukujących zbawienia z łaski. Natomiast kozioł dla Azazela, przedstawia tych poświęconych Bogu, na których zostają złożone grzechy innych, grzechy tych którzy cenią swoje cielesne usposobienie, więc nie chcą się do nich przyznać. Ich los rozstrzygany jest poza społecznością wierzących, Mt. 18:15-18; 1Kor. 5:5; 1Tym. 1:20; Ap. 7:9-17. Ani jedni, ani drudzy nie są w stanie wykazać się czynami, zapewniającymi nagrodę. O nich to mówił Pan Jezus w swym wielkim proroctwie, że jeden będzie wzięty, a drugi zostawiony (wypuszczony)
Ci, którzy dzięki wierze, otrzymali stosowne objawienie, co do woli Bożej, zostali dzięki niej usprawiedliwieni. Ci wybrali dar łaski, a inni spodziewając się nagrody z uczynków cielesnych, uznają, że ich "Bóg umacnia", chociaż w rzeczywistości są tymi, którzy się oddalili od niego. Azazel = "ten, który się oddalił", Rz. 9:15-18

(6) Ofiaruje Aaron cielca, tego którym uczyni oczyszczenie wewnątrz domu, zamiast przez ofiarę za grzech.

Arcykapłan potrzebował uczynić oczyszczenie swojej rodziny przed składaniem ofiar za tych, którzy dopuścili się grzechu i został on ujawniony. To było konieczne, aby jego służba w Namiocie Zgromadzenia nie była zakłócona przed Bogiem i składającymi ofiary, Gal. 6:1-4. Oczyszczenie to jest odpowiednikiem oczyszczenia Kościoła przez Chrystusa, dokonane kąpielą wodną przez Słowo, Efz. 5:25-27

(7) Weźmie dwóch kozłów przed drzwi namiotu zgromadzenia Jehowy; Zaniecha tam ostrzeżenia.
Gdy grzech zostanie wykryty i uznany, albo nałożony na kogoś, to ustaje powód, dla którego wcześniej był ktoś ostrzegany.

(8) Aaron powierzy udziały, biorąc pod uwagę oba kozły; Jeden udział Jehowie, jeden udział Azazelowi.

Azazelowi, czyli na zatracenie cielesnego, upadłego usposobienia, aby duch był zbawiony w dzień sądu. Duch zły działa w synach opornych, Efz. 2:1,2. Bogu służy wszelkie stworzenie, nawet demony, które wierzą, że Bóg jest jeden.

(9) Aaron przyprowadzi kozła, tego którego udział będzie ofiarowany Jehowie; Złoży ofiarę za grzech.

(10) Kozła, razem z którym ofiarowano udział Azazelowi, pozostawi żywego przed Jehową; Ponadto zadośćuczyni za grzech i osoby przez ceremonialne prawo; Pośle także ostrzeżenie Azazelowi niezamieszkanego terenu.

Azazel to ktoś, kto wykorzystuje ludzi z marginesu społecznego. Wykorzystuje ich przeciwko tym, którzy ich usunęli poza społeczność, czyli na niezamieszkane tereny, czy stan odosobnienia. Wykorzystuje ich do dokonania przestępczych czynów, dlatego jest uznawany za "scapegoata", czyli zabójcę.
ostrzeżenie Azazelowi niezamieszkanego terenu - oznacza to głoszenie upadłym duchom, będącym w więzieniu, 1Pio. 3:18,19
Kod:
4. Albowiem Bóg Aniołom nie przepuścił, skoro tylko zgrzeszyli,  podał łańcuchom Tartaru ciemności, zachował na sąd: 2Pio. 2:4

Markerów - 2018-03-02, 05:42

Dzięki Pokoja
Pokoja - 2018-03-02, 21:43

Markerów napisał/a:
Dzięki Pokoja


Jeśli to pomogło to, też pozdrawiam, a niżej podaję coś dla wnikliwych badaczy:

Tekst z Kpł. 16:5-10 z numerami słów, według BG:

Cytat:
(5) A od (854) zgromadzenia (5712) synów (1121) Izraelskich (3478) weźmie (3947) dwu (8147) kozłów (8163) (5795) na ofiarę za grzech (2403), i jednego (259) baranka (352) na całopalenie (5930).
(6) I będzie ofiarował (7126) Aaron (175) cielca (º6499) swego (834) (8901) na ofiarę za grzech (2403), i uczyni oczyszczenie (3722) za (1157) się, i za (1157) dom (1004) swój.
(7) Weźmie (3947) też dwu (º8147) kozłów (8163), a postawi (5975) je (853) przed (6440) Panem (3068) u drzwi (6607) namiotu (168) zgromadzenia (4150).
(8) I rzuci (5414) Aaron (175) na (5921) oba (8147) kozły (8163) losy (1486), los (1486) jeden (259) Panu (3068), a los (1486) drugi (259) Azazelowi (5799).
(9) I będzie ofiarował (7126) Aaron (175) onego kozła (º8163), na (5921) którego (834) padł (5927) los (1486) Panu (3068), i ofiarować (6213) go będzie za grzech (2403).
(10) Ale kozła (8163), na (5921) którego (834) padł (5927) los (1486) Azazela (5799), postawi (5975) żywego (2416) przed (6440) Panem (3068), aby oczyszczenie uczynił (3722) przezeń (5921), a wypuścił (7971) go (853) do Azazela (5799) na puszczą (4057). Kpł. 16:5-10


Tekst z Kpł. 16:5-10 z tymi samymi numerami słów, co wyżej, przetłumaczony na podstawie Konkordancji Stronga:

Kod:
(5) Od (854) zgromadzenia (5712) synów (1121) Izraelskich (3478) weźmie (3947) dwa (8147) kozły (5795) zwierząt ofiarnych (8163), ofiary za grzech (2403); Jeden raz (259) baranka (352) całopalnego (5930).
(6) Ofiaruje (7126) Aaron (175) cielca (º6499), tego którym (834) uczyni  oczyszczenie (3722) wewnątrz (8901) domu (1004), zamiast (1157) przez (1157) ofiarę za grzech (2403).
(7) Weźmie (3947) dwóch (º8147) kozłów (8163) przed (6440) drzwi (6607) namiotu (168) zgromadzenia (4150) Jehowy (3068); Zaniecha (5975) tam ostrzeżenia (853).
(8) Aaron (175) powierzy (5414) udziały (1486) biorąc pod uwagę (5921) oba (8147) kozły (8163); Jeden (259) udział (1486) Jehowie (3068), jeden (259) udział (1486) Azazelowi (5799).
(9) Aaron (175) przyprowadził (7126) kozła (º8163), biorąc pod uwagę (5921) tego którego (834) udział (1486) był ofiarowany (5927)  Jehowie (3068); Złożył (6213) ofiarę za grzech (2403).
(10) Kozła (8163), razem z (5921) którym (834)  ofiarowano (5927) udział (1486) Azazelowi (5799), pozostawi (5975) żywego (2416) przed (6440) Jehową (3068); Ponadto (5921) zadośćuczyni za grzech i osoby przez ceremonialne prawo (3722); Pośle (7971) także ostrzeżenie (853) Azazelowi (5799) niezamieszkanego terenu (4057). Kpł. 16:5-10


Tekst z Kpł. 16:5-10 bez numerow słów, dla lepszego czytania:

(5) Od zgromadzenia synów Izraelskich weźmie dwa kozły zwierząt ofiarnych, ofiary za grzech; Jeden raz baranka całopalnego.
(6) Ofiaruje Aaron cielca, tego którym uczyni oczyszczenie wewnątrz domu, zamiast przez ofiarę za grzech.
(7) Weźmie dwóch kozłów przed drzwi namiotu zgromadzenia Jehowy; Zaniecha tam ostrzeżenia.
(8) Aaron powierzy udziały, biorąc pod uwagę oba kozły; Jeden udział Jehowie, jeden udział Azazelowi.
(9) Aaron przyprowadził kozła, tego którego udział był ofiarowany Jehowie; Złożył ofiarę za grzech.
(10) Kozła, razem z którym ofiarowano udział Azazelowi, pozostawi żywego przed Jehową; Ponadto zadośćuczyni za grzech i osoby przez ceremonialne prawo; Pośle także ostrzeżenie Azazelowi niezamieszkanego terenu.


Uwagi do tego tekstu, podałem już we wcześniejszym poście.

Henryk - 2018-03-03, 07:58
Temat postu: Re: Kozioł dla Azazela
Dziękuje za odpowiedzi.
Pokoja napisał/a:
Kpł. 16:5-10 na podstawie Konkordancji Stronga

(5) Od zgromadzenia synów Izraelskich weźmie dwa kozły zwierząt ofiarnych, ofiary za grzech; Jeden raz baranka całopalnego.

Niezrozumiałym jest dla mnie ten baranek.
Wszystkie te ofiary były całopalnymi.
Tłuszcz cielca i kozła dla Pana spalane były na ołtarzu, pozostałe części (kopyta, skóra, wnętrzności)- poza obozem, na zewnątrz Przybytku.
Hbr 13:13 kow "Wyjdźmy więc do niego poza obóz i dzielmy z nim hańbę jego."
Czego symbolem może być baranek, podczas Tego obrzędu? :roll:

Taka ciekawostka:
Cytat:
W języku greckim, określenie "całopalna" brzmi "olokautomata", z którego pochodzi nasze słowo "holokaust"

Pokoja - 2018-03-05, 11:26
Temat postu: Re: Kozioł dla Azazela
Henryk napisał/a:
Dziękuje za odpowiedzi.
Pokoja napisał/a:
Kpł. 16:5-10 na podstawie Konkordancji Stronga
(5) Od zgromadzenia synów Izraelskich weźmie dwa kozły zwierząt ofiarnych, ofiary za grzech; Jeden raz barana całopalnego.

Niezrozumiałym jest dla mnie ten baranek.


W istocie rzeczy nie chodzi tu o baranka, lecz o Barana, czyli o osobnika już dorosłego.
Kod:
Jeden raz (259) barana (352) całopalnego (5930).


Całopalny, czyli całkowicie przeznaczony dla Boga w Przybytku na ołtarzu i w świątyni, oraz poza obozem. O tym niżej w komentarzu do Żyd. 13:11-13

Henryk napisał/a:
Wszystkie te ofiary były całopalnymi.
Tłuszcz cielca i kozła dla Pana spalane były na ołtarzu, pozostałe części (kopyta, skóra, wnętrzności)- poza obozem, na zewnątrz Przybytku.


(11) Albowiem zwłoki zwierząt za przewinienia, których krew wnoszono do świątnicy przez najwyższego kapłana, te spalano poza obozem.

zwłoki – nie ciało, które było spożywane, lecz jego szczątki, czyli skóry i gnój/wnętrzności

za przewinienia – każdy grzech jest przewinieniem, ale nie każde przewinienie ujawniło się jako grzech. Była ofiara dla oczyszczenia za popełnione przewinienia wewnątrz kapłaństwa (rodziny arcykapłana, Rz. 4:7,8), ale była też ofiara za przewinienia, z których nie oczyszczono się wcześniej. Z tego powodu ujawnił się grzech, dlatego wtedy była składana już ofiara za grzech.

(12) Przeto, aby poświęcić lud dzięki swojej własnej krwi, Jezus poza bramą miasta ucierpiał.

poza bramą miasta – w drodze na Golgotę i na krzyżu

(13) A zatem sami stosownie do siebie samych wychodźmy poza obóz, znosić obelgi.

sami stosownie do siebie samych – indywidualnie ofiary członków Kościoła są inne niż całopalna ofiara z barana w dniu pojednania. Baranek Paschalny, a Baran w dniu Pojednania są jednokładne, ale nie tożsame. Baranek to Pan Jezus Chrystus. Natomiast Baran to CHRYSTUS, czyli Głowa (Pan Jezus Chrystus) i Ciało (Kościół). Oznacza to, że jakby z Baranka wyrósł Baran. Pan Jezus znosił różne urągania w czasie swojej ziemskiej działalności, a później razem z tymi, którzy w jego miejsce sprawowali poselstwo pojednania z Bogiem.
NT uczy nas w Ewangeliach o sianiu, kamieniu węgielnym i Baranku (Amnos). Natomiast w listach Apostołów uczy nas o sadzeniu, fundamencie i Owieczce (Arnion) w szczególności w Apokalipsie. NT wzywa wierzących, poświęconych i ofiarujących się, czyli wzywa do ubiegania się o coś, do budowania na czymś i do złożenia żywej ofiary:Ubieganie się gorliwie o jeszcze lepsze dary łaski (owoce Ducha Świętego), ukaże wam drogę w zgodzie z doskonałością. 1Kor. 12:31 Na podst. Konk. Stronga

(27) Tylko skóry, także gnój (wnętrzności) z istoty żywej, z cielca oczyszczenia z grzechu i nieczystości, z kozła ofiary za grzech, których jedynie krew wniesiono do oczyszczenia świątnicy, wydadzą na zewnątrz obozu, dla spalenia ogniem.

W tekście tym pojawia się kilkakrotnie nota accusativi ET (853), oznaczona symbolem „º ” (tylko, także, z). W naszych przekładach nie jest ona w nim uwidoczniona, ale ją uwzględniłem. Ofiara za grzech i ofiara całopalna miały coś wspólnego, czyli krew do oczyszczenia i spalanie. Na ołtarzu spalano tłuszcz, a poza obozem spalano tylko to co nie było przeznaczone do spożywania. W czasie Paschy w Egipcie i przy późniejszym jej upamiętnianiu nic z Baranka nie mogło pozostać do rana. Miał być spożyty w całości, a części niekoszerne miały być spalone rano.

Treść Żyd. 13:11-13; Kpł. 16:27 Na podst. KS, dla wnikliwych

Kod:
 (11) Albowiem (1063) zwłoki (4983 szczątki) zwierząt (2226) za (4012) przewinienia (266), których (3739) krew (129) wnoszono (1533) do (1519) świątnicy (39) przez (1223) najwyższego kapłana (749), te (5130) spalano (2618) poza (1854) obozem (3925).

(12) Przeto (1352), aby (2443) poświęcić (37) lud (2992) dzięki (1223) swojej własnej (2398) krwi (129), Jezus (2424) poza (1854) bramą miasta (4439) ucierpiał (3958).

(13) A zatem (5106) sami (846) stosownie do (4314) siebie samych (848) wychodźmy (1831)  poza (1854) obóz (3925), znosić (5342) obelgi (3680). Żyd. 13:11-13 Na podst. KS

(27) Tylko skóry (º5785), także gnój (º6569) z istoty żywej (º1320), z cielca (º6499), oczyszczenia z grzechu i nieczystości (2403), z kozła (º8163) ofiary za grzech (2403), których (834) jedynie krew (º1818) wniesiono do (935) oczyszczenia (3722) świątnicy (6944), wydadzą (3318) na zewnątrz (2351) obozu (4264), dla (413) spalenia (8313) ogniem (784). Kpł. 16:27 Na podst. KS


Treść Żyd. 13:11-13; Kpł. 16:27 - tekst podstawowy według BG

Cytat:
(11) Albowiem (1063) bydląt (2226), których (3739) krew (129) bywa wnoszona (1533) za (4012) grzech (266) do (1519) świątnicy (39) przez (1223) najwyższego kapłana (749), tych (5130) ciała (4983) palone bywają (2618) za (1854) obozem (3925).

(12) Dlatego (1352) i Jezus (2424), aby (2443) poświęcił (37) lud (2992) własną (1223) krwią (129) swoją (2398), za (1854) bramą (4439) ucierpiał (3958).

(13) Wynijdźmyż (1831) tedy (5106) do (4314) niego (846) za (1854) obóz (3925), nosząc (5342) urąganie (3680) jego (848).

(27) Cielca (º6499) zaś ofiarowanego za grzech (2403), i kozła (º8163) za grzech (2403), których (834) krew (º1818) wniesiona była (935) ku sprawowaniu oczyszczenia (3722) do świątnicy (6944), wyniosą (3318) precz (413) za (2351) obóz (4264), i spalą (8313) ogniem (784) skóry (º5785) ich, i mięso (º1320) ich, i gnój (º6569) ich.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group