FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO Strona Główna FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ew Mat 16: 18
Autor Wiadomość
David 77
Zasłużony

Pomógł: 120 razy
Dołączył: 26 Lut 2013
Posty: 1357
Poziom: 31
HP: 76/2536
 3%
MP: 1211/1211
 100%
EXP: 77/104
 74%
Wysłany: 2014-02-23, 18:13   Ew Mat 16: 18

Bardzo często na forach poświęconych zagadnieniom wiary jak i Pisma św porusza się w dyskusjach słowa jakie Jezus skierował do apostoł Piotra .

Ew Mat 16:18

A ja ci powiadam, że ty jesteś Piotr, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne nie przemogą go.

Czy słowa te mają dowodzić że to apostoł Piotr jest tym na którym Pan Jezus miał zbudować swój Kościół ?

Niektórzy tak właśnie twierdzą odwołując się do pierwotnych języków w jakich został spisany NT , czy wobec tego w oparciu o analizę tekstu aramejskiego można wyciągnąć jednoznaczny wniosek że Jezus nazywa Piotra < Skałą > na której miał powstać Kościół Jezusa ?

Zobaczmy jak słowa te brzmią w j aramejskim :

Ew Mat 16:18 הו כאפא ועל הדא כאפא

dosłowne tłumaczenie : Ty (jesteś ) Kefa i na tej Kefa .

Widzimy więc że w tym fragmencie dwa razy zostało użyte słowo כאפא czy ma to dowodzić że faktycznie Piotr został nazwany Skałą ?

Nie koniecznie , w języku aramejskim wersja nie jest tak jednoznaczna. Rożnica w przekładzie aramejskim (syryjskim) jest istotna o tyle, że leksemy Piotr i skała oddano wprawdzie tym samym terminem, lecz imię Piotra poprzedzono męskim zaimkiem osobowym hu, a w drugim użyto żeńskiego zaimka wskazującego: hade

Słowo כאפא w j aramejskim ma dwa znaczenie :

1 Kamień ,

2 Skała .

Skąd zatem możemy wiedzieć w jakim znaczeniu występuje w tym spornym fragmencie pierwsze כאפא ( Kefa ) które Jezus odniósł do Piotra ?

Odpowiedź na to pytanie udziela nam tekst grecki , kiedy wiec kopiowano ew Mat przepisując na j grecki to tłumacz bardzo dobrze wiedział o tym jakiego słowa użyć aby odróżnić w j greckim pierwsze Kefa od drugiego .

Ew Mat 16:18 κἀγὼ δέ σοι λέγω ὅτι σὺ εἶ Πέτρος, καὶ ἐπὶ ταύτῃ τῇ πέτρᾳ


A ja zaś ci mówię :Ty jesteś Piotr i na tek skale ......

zauważmy tutaj subtelną różnice mamy rzeczownik Πέτρος, który jest rodzaju męskiego jak i rzeczownik τῇ πέτρᾳ Skała który jest rodzaju żeńskiego .

Widzimy więc że osoba która tłumaczyła ten tekst na j grecki dobrze wiedziała iż Pierwsze Kefa należy oddać za pomocą greckiego rzeczownika Πέτρος( kamień )zaś drugi rzeczownik odpowiadający również aramejskiego słowu Kefa przetłumaczyć jako τῇ πέτρᾳ ( Skała ) .

Gdyby Piotr był skałą to wówczas werset ten brzmiałby mniej więcej tak :

κἀγὼ δέ σοι λέγω ὅτι σὺ εἶ πέτρᾱ καὶ ἐπὶ ταύτῃ τῇ πέτρᾳ

Ty jesteś Skała i na tej skale ...

Zatem już na podstawie samej gramatyki można obalić nieuzasadniony wniosek KK o sukcesji apostolskiej jakoby to na Piotrze był zbudowany Kościół .

Co jest najważniejsze to mamy świadectwa potwierdzające fakt w jaki sposób ten werset rozumieli tzw Ojcowie Kościoła .

(Pisma Starochrześcjańskich Pisarzy tom XXII - św. Augustyn, O nauce Chrześcijańskiej Sprostowania. wyd.ATK s.230)

Pamiętam jednak, że później bardzo często wyjaśniałem słowa wypowiedziane przez Pana: "Ty jesteś Piotr , i na tej skale zbuduję Kościół mój", rozumiejąc tak, aby myślano, iż Kościół został zbudowany na Tym, w którego wiarę wyraził Piotr słowami: "Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego", a Piotr tak nazwany przez ową Skałę reprezentował sobą Kościół, który wznosi się na tej Skale i "otrzymał klucze królestwa niebieskiego". Albowiem nie powiedziano mu: "ty jesteś skała", lecz: "Ty jesteś Piotr. Skałą zaś był Chrystus, którego, wyznał Szymon zwany Piotrem, jak to zresztą cały, Kościół wyznaje.


Cdn....
_________________
יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ הוּא הָאָדוֹן,
Ostatnio zmieniony przez David 77 2014-02-24, 09:13, w całości zmieniany 4 razy  
 
     
David 77
Zasłużony

Pomógł: 120 razy
Dołączył: 26 Lut 2013
Posty: 1357
Poziom: 31
HP: 76/2536
 3%
MP: 1211/1211
 100%
EXP: 77/104
 74%
Wysłany: 2014-02-24, 22:42   

Czytając kolejny werset Jezus mówi do Piotra

Ew Mat 16: 19

I dam ci klucze Królestwa Niebios; i cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie.

Co znaczą te słowa ? Czy tak jak twierdzi KK to Piotr był tym któremu została powierzona władza nad kościołem ?

Mat 18:18
Dokładnie tą samą moc posiadali wszyscy uczniowie Jezusa. "Cokolwiek byście związali na ziemi, będzie związane i w niebie; i cokolwiek byście rozwiązali na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie"

Zatem Piotr nie wyróżniał się więc od pozostałych apostołów niczym szczególnym

Bardzo interesujący opis odnośnie pierwszeństwa w śród pozostałych apostołów znajdujemy w ew Mat 20:20-27

Wtedy przystąpiła do niego matka synów Zebedeuszowych z synami swoimi, złożyła mu pokłon i prosiła go o coś. (21) A On jej rzekł: Czego chcesz? Rzecze mu: Powiedz, aby ci dwaj synowie moi zasiedli jeden po prawicy, a drugi po lewicy twojej w Królestwie twoim. (22) A Jezus, odpowiadając, rzekł: Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja pić będę? Mówią mu: Możemy. (23) Mówi im: Kielich mój pić będziecie, ale zasiąść po prawicy mojej czy po lewicy - nie moja to rzecz, lecz Ojca mego, który da to tym, którym zostało przez niego przygotowane. (24) A gdy to usłyszało owych dziesięciu, oburzyli się na dwóch braci. (25) Ale Jezus, przywoławszy ich, rzekł: Wiecie, iż książęta narodów nadużywają swej władzy nad nimi, a ich możni rządzą nimi samowolnie. (26) Nie tak ma być między wami; ale ktokolwiek by chciał między wami być wielki, niech będzie sługą waszym. (27) I ktokolwiek by chciał być między wami pierwszy, niech będzie sługą waszym.

Z tego opisu widzimy że Apostelowie a przynajmniej 2 z nich, wcale nie interpretowało slow Jezusa o Piotrze jako o "pierwszym".raczej sami chcieli być pierwsi.

Gdyby Pan Jezus ustanowił Piotra aby sprawował władze nad kościołem czy właśnie przy tej okazji nie wspomniał by o tym ? Przecież mógł powiedzieć . ,,wiecie że Piotra ustanowiłem nad całym moim Kościołem i powinniście to uszanować '' Nic takiego Pan Jezus nie powiedział .

Czytając NT nie można się tam doszukać jednoznacznego stwierdzenia jakoby to apostoł Piotr posiadał najwyższy autorytet w Kościele. Paweł w swoim Liście do Galicjan wyliczył trzech apostołów nazywając ich filarami zboru w Jerozolimie. Wśród nich Piotr wymieniony został na drugim miejscu. Z Dziejów Apostolskich dowiadujemy się, że w sprawach swojej służby podporządkowywał się on postanowieniom zboru. Wysłanie go wraz z Janem do Samarii nastąpiło po podjęciu decyzji przez kolegium apostołów. Jego uległość wobec zboru jest widoczna także w sytuacji, gdy spotkały go zarzuty bratania się z poganami. Piotr stawił się wtedy przed braćmi, zdając im relację z efektów swojej pracy. Pierwszy zbór miał strukturę demokratyczną a nie autokratyczną.

Dz 2: 2

Wtedy dwunastu, zwoławszy wszystkich uczniów, rzekło: Nie jest rzeczą słuszną, żebyśmy zaniedbali słowo Boże, a usługiwali przy stołach. (3) Upatrzcie tedy, bracia, spośród siebie siedmiu mężów, cieszących się zaufaniem, pełnych Ducha Świętego i mądrości, a ustanowimy ich, aby się zajęli tą sprawą; (4) my zaś pilnować będziemy modlitwy i służby Słowa. (5) I podobał się ten wniosek całemu zgromadzeniu, i wybrali Szczepana, męża pełnego wiary i Ducha Świętego, i Filipa, i Prochora, i Nikanora, i Tymona, i Parmena, i Mikołaja, prozelitę z Antiochii; (6) tych stawili przed apostołami, którzy pomodlili się i włożyli na nich ręce. 

W tych wersetach jest jasno powiedziane że to nie Piotr wyszedł z takim wnioskiem ale była to decyzja 12 ,apostołów

Zobaczmy kolejny werset :

Dz 8: 14 

A gdy apostołowie w Jerozolimie usłyszeli, że Samaria przyjęła Słowo Boże, wysłali do nich Piotra i Jana, (15) którzy przybywszy tam, modlili się za nimi, aby otrzymali Ducha Świętego. 

Gdyby to Piotr był jedynym szafarzem to logicznie rzecz ujmując zdanie to powinno brzmieć : 

,, A gdy Piotr w Jerozolimie usłyszał że Samaria przyjęła Słowo Boże posła do nich ... Tak jednak nie było , z tego przykładu widzimy że Piotr nie był jakimś szczególnym apostołem ale tym który był posłuszny decyzjom innych apostołów

Dz 15 :1 (1) A pewni ludzie, którzy przybyli z Judei, nauczali braci: Jeśli nie zostaliście obrzezani według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni. (2) Gdy zaś powstał zatarg i spór niemały między Pawłem i Barnabą a nimi, postanowiono, żeby Paweł i Barnaba oraz kilku innych spośród nichudało się w sprawie tego sporu do apostołów i starszych do Jerozolimy. 

W tym przykładnie również widzimy że to nie sam Piotr rozstrzygał różne kwestie ale wszyscy apostołowie

Nie mam ani jednego fragmentu w NT jakoby tylko jedna osoba była tą która kierowała kościołem za to mamy mnóstwo fragmentów mówiących o tym że kościół był zarządzany przez 12 apostołów

Mamy dwa fragmenty w NT które mówią kto w śród chrześcijan ciszył się przodującym stanowiskiem ,niestety nie był to Piotr

Dz 15:22 Wówczas postanowili apostołowie i starsi razem z całym zborem posłać do Antiochii wraz z Pawłem i Barnabą wybranych spośród siebie mężów: Judę, zwanego Barsabaszem, i Sylasa, zajmujących wśród braci przodujące stanowisko,

Kolejnym interesującym wersetem który rzekomo mówi o tym że Pan Jezus ustanowił jednego szafarza ( sługę ) są słowa z Ew Mat 24: 42

Czuwajcie więc, bo nie wiecie, którego dnia Pan wasz przyjdzie. (43) A to zważcie, że gdyby gospodarz wiedział, o której porze złodziej przyjdzie, czuwałby i nie pozwoliłby podkopać domu swego. (44) Dlatego i wy bądźcie gotowi, gdyż Syn Człowieczy przyjdzie o godzinie, której się nie domyślacie. (45) Kto więc jest tym sługą wiernym i roztropnym, którego pan postawił nad czeladzią swoją, aby im dawał pokarm o właściwej porze? (46) Szczęśliwy ów sługa, którego pan jego, gdy przyjdzie, zastanie tak czyniącego. (47) Zaprawdę powiadam wam, że postawi go nad całym mieniem swoim. (48) Jeśliby zaś ów zły sługa rzekł w sercu swoim: Pan mój zwleka z przyjściem,

Aby poprawnie zrozumieć sens słów Jezusa należy zadać sobie pytanie Czy Pan Jezus odchodząc do nieba ustanowił jedną osobę aby sprawowała pieczę nad jego kociłem ? Czy wypowiedź Jezus należy pojmować dosłownie czy test to tylko pewne unaocznienie jak czujni mają być uczniowie Jezusa .

Niewątpliwe przeanalizowanie identycznego fragmentu z ew Marka pozwoli nam odpowiedzieć sobie na wyżej postawione pytania .

Ew Mark 13: 31 Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą. (32) Ale o tym dniu i godzinie nikt nie wie: ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec. (33) Baczcie, czuwajcie; nie wiecie bowiem, kiedy ten czas nastanie. (34) Jest to tak, jak u człowieka, który odjechał, zostawił dom swój, dał władzę sługom swoim, każdemu wyznaczył jego zadanie, a odźwiernemu nakazał, aby czuwał. (35) Czuwajcie więc, bo nie wiecie, kiedy pan domu przyjdzie: czy wieczorem, czy o północy, czy gdy kur zapieje, czy rankiem. (36) Aby gdy przyjdzie, nie zastał was śpiącymi. (37) To, co wam mówię, mówię wszystkim: Czuwajcie!

W relacji ew Marka widzimy że człowiek który odjechał zostawił dom swój i dał władzę sługom swoim ( nie zaś jednemu słudze ) .

Zatem zarówno sprawozdanie z ew Mat 24 :25 jak i Ew Mark 13: 34 unaocznia nam że jest to tylko pewna alegoria dla podkreślenia tego o co właściwie Chodziło Jezusowi czyli , być zawsze czujnym i przygotowanym na jego powrót .
_________________
יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ הוּא הָאָדוֹן,
Ostatnio zmieniony przez David 77 2014-02-25, 09:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
oluss
[Usunięty]

Poziom: 97
HP: 81367/88443
 92%
MP: 0/42228
 0%
EXP: 198/1408
 14%
Wysłany: 2014-04-07, 23:37   

Wiele kontrowersji powstało odnośnie tego, kto jest skałą, na której zbudowany jest kościół. Kościół Rzymsko Katolicki naucza, że tą skałą jest Piotr i jego następcy.

Prymat Piotra
Dogmat o prymacie i sukcesji Piotra został zbudowany w oparciu o werset z Mt 16:18. W przekładzie Biblii Tysiąclecia (BT) brzmi on następująco:


Otóż ja tobie powiadam: "Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą."


W oparciu o tak przetłumaczony tekst można by wnioskować, iż Skałą jest osoba Piotra, na której ma być zbudowany Kościół Jezusa Chrystusa.
Dodane w klamrach słowa [czyli Skała], nie są tłumaczeniem tekstu pierwotnego, ale narzuconą interpretacją.


Gra słów: petros i petra

W tekście występuje gra słów petros i petra:
"ty jesteś Piotr (gr. Petros - znaczy kamień, rzeczownik rodz. męskiego)
a na tej skale (gr. petra - znaczy skała, opoka, rzeczownik rodz. żeńskiego)
zbuduję Kościół swój.

Petros i petra to dwa różne rzeczowniki; Petros nie jest tym samym co petra.
Kościół ma być zbudowany na petra - skale, a nie na Petros - kamieniu.

Kościół katolicki traktuje tutaj słowa petros i petra jako synonimy, co nie ma żadnego uzasadnienia w innych tekstach greckich.

Sposób, w jaki tłumacze katoliccy przetłumaczyli Mat 16:18 narusza zasady poprawności tłumaczenia.

Tłumaczenie to nie jest ani dokładne, ani wierne.

Naruszenie zasad wiąże się z dodaniem w klamrach słów [czyli Skała], co jest niczym innym jak wpisaniem w tekst, a tym samym próbą narzucenia czytelnikowi, katolickich preferencji interpretacyjnych.


W ostateczności, werset ten otrzymuje następujące znaczenie:

„ Ty jesteś Piotr, czyli Skała, i na tobie oraz twoich następcach zbuduję Kościół mój.”


Skałą w Biblii jest Bóg
W kontekście całej Biblii, Skałą, na której zbudowany ma być kościół jest osoba Boga, który objawił się w Jezusie Chrystusie.


Protestanci za skałę uważają albo Jezusa Chrystusa, albo wyznanie Piotra - ty jesteś Chrystus.

Niektórzy uważają, że chodzi tutaj o Piotra i jego rolę w powstaniu i rozwoju pierwotnego kościoła. Zgodnie jednak uważają, że tekst nie pozwala na budowanie na nim doktryny o sukcesji.


Na poparcie tego, iż przez skałę należy rozumieć Jezusa Chrystusa przytaczanych jest wiele wersetów, gdyż przez całą Biblię niezmienną Skałą jest sam Bóg.


Dla Mojżesza Skałą jest Bóg: " On jest skałą! Doskonałe jest dzieło jego, Gdyż wszystkie drogi jego są prawe, Jest Bogiem wiernym, bez fałszu, Sprawiedliwy On i prawy." (PwP 32:4).


Podobnie dla proroka Samuela: "Nikt nie jest tak święty, jak Pan, Gdyż nie ma nikogo oprócz ciebie, Nikt taką skałą jak nasz Bóg." (1 Sam 2:2, zobacz też: 22:2,3,32,47, 23:3).


Psalmy wielokrotnie określają Boga Skałą: (wg Biblii Warszawskiej)
Ps 18:3 - Pan skałą i twierdzą moją, ... Bóg mój opoką moją, na której polegam;
Ps 18:32 - Kto jest skałą prócz Boga naszego?


Podobnie patrzy na Boga prorok Izajasz:
- 26:4 - Ufajcie po wsze czasy Panu, gdyż Pan jest skałą wieczną;
- 44:8 - Nie ma innej opoki, nie znam żadnej ...

Podobnie wypowiada się apostoł Paweł, który skałę towarzyszącą Izraelitom w wędrówce przez pustynie utożsamia z Chrystusem:

„ i pili ten sam duchowy napój. Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a ta skała - to był Chrystus” (1 Kor 10:4).


W pewnej dyskusji internetowej jeden z apologetów katolicyzmu zarzucił mi, iż pokazując, że Skałą jest Bóg, próbuję ‘oszołomić czytelnika wielością cytatów biblijnych’. Jednakże prawda jest taka, że materiał dowodowy z Biblii pokazujący Boga jako skałę jest bardzo rozległy, natomiast materiał pokazujący w tej roli Piotra jest bardzo skromny i naciągany. Katolicyzm skupia się właśnie na tym słabym materiale, ignorując wszystkie teksty, które temu przeczą.

Nie ulega wątpliwości, że jedyną skałą według Biblii jest sam Bóg, który objawił się w osobie Jezusa Chrystusa. Ustanawianie innej skały jest zaprzeczeniem tekstom Biblijnym, które traktują Boga jako jedyną i wieczną skałę.


 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
BannerFans.com
BannerFans.com
BannerFans.com
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13