|
FORUM MIŁOŚNIKÓW PISMA ŚWIĘTEGO
TWOJE SŁOWO JEST PRAWDĄ (JANA 17:17)
|
Jezus - Pan mój i Bóg mój |
Autor |
Wiadomość |
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1322 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13670
Poziom: 71
|
Wysłany: 2024-01-10, 16:29
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | nike napisał/a: | .. zapytałeś się o osiołka ja ci odpowiedziałam.. |
Ja zadałem pytanie fundamentalistom biblijnym, dlaczego w Ewangelii Mateusza jest mowa o dwóch osłach, a w Łukasza i Marka o jednym. I sam na nie odpowiedziałem, bo nikt na forum nie potrafił. Odpowiedź daje właśnie biblistyka, a nie fundamentalizm. Pozdrawiam serdecznie. |
Nie rozumiem co ty do mnie mówisz?
W którym miejscu ty na swoje pytanie odpowiadasz? |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-10, 16:50
|
|
|
nike napisał/a: | Nie rozumiem co ty do mnie mówisz?
W którym miejscu ty na swoje pytanie odpowiadasz? |
To przypomnę Szanownej Pani Nike mój poprzedni wpis parę postów wcześniej:
"Rzecz jest bardzo prosta. Dlaczego jest taka różnica pomiędzy tekstami Mateusza, Łukasz a Marka ? Otóż Ewangeliści mieli do dyspozycji Septuagintę. To były pierwsze wieki chrześcijaństwa, to był grecki przekład Starego Testamentu. Żydzi się rozproszyli i greka stała się jak dziś język angielski. Oni nie dysponowali starohebrajskimi tekstami tylko Septuagintą. A w Septuagincie był źle przetłumaczony fragment z oryginału: "Król twój jedzie na osiołku, źrebięciu oślicy."A to jest tak zwany hebraizm. Żydzi mieli wtedy w swej stylistyce powtórzenia, a autor Septuaginty źle przetłumaczył. I Ewangelista Mateusz chcąc być wierny proroctwu ..napisał o dwóch osłach. Bo na Panu Jezusie wypełnia się proroctwo.
Septuaginta źle przetłumaczona mówi o dwóch osłach i on napisał o.. dwóch osłach. Chodziło o dopasowanie do proroctwa. A nie o prawdę faktyczną. Dlatego trzeba wziąć pod uwagę, że to pisali ludzie i trzeba umieć odczytać tą prawdę -nie naukową, a religijną."
Reasumując, biblistyka przychodzi nam z pomoca w zrozumieniu Pisma Świętego. |
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2024-01-10, 16:50, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1322 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13670
Poziom: 71
|
Wysłany: 2024-01-10, 17:02
|
|
|
Więc na ilu siedział osłach Jezus? Dużo napisałeś tylko nie to o co ja się ciebie zapytałam? |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-10, 17:49
|
|
|
nike napisał/a: | Więc na ilu siedział osłach Jezus? Dużo napisałeś tylko nie to o co ja się ciebie zapytałam? |
Oczywiście, że na jednym. Czy Szanowna Pani Nike siedzi na dwóch krzesłach ? Dystans, jaki Jezus miał pokonać (15 stadiów, tj. ok. 3 km), jest zbyt krótki, aby angażować dwa osły. Przez ten fakt tekst Mateuszowy mówiący o siedzeniu Jezusa na dwóch osłach zaprasza do lektury alegorycznej. Hieronim (Comm. in Matt. 3,21) również uważa, iż nie jest możliwym użycie dwojga zwierząt w tak krótkiej podróży, jaką była trasa z Betfage do Jerozolimy. Z tego powodu Jezus siedział tylko na jednym zwierzęciu – albo na oślicy, albo na młodym źrebięciu. Historycznie Jezus wjeżdżał do Jerozolimy jedynie na jednym zwierzęciu, drugie zwierzę natomiast zostało dodane (w sensie sfabrykowane) w narracji przez ewangelistę ze względu na odniesienie do dosłownie rozumianego proroctwa Za 9,9. Ewangelista mówi zatem o dwojgu zwierzętach z powodu chęci wykazania jak najbardziej dosłownego wypełnienia się proroctwa Za 9,9 . W. Coppins przedstawia cztery argumenty
(1) Pozostałe trzy Ewangelie kanoniczne mówią o jednym ośle. Stąd wydaje się bardziej prawdopodobnym, iż realny obraz sytuacji został przedstawiony przez większą liczbę narracji. (2) Mateusz mógł dokonać zdublowania osłów w zgodzie ze swą zasadniczą tendencją do dublowania postaci (8,28; 9,27;20,30).
(3) Podwojenie osłów może być wynikiem Mateuszowej egzegezy Za 9,9, w świetle której w paralelizmie widział dwoje zwierząt. Jeśli zatem forma Za 9,9 w hermeneutyce Mateusza i jego współczesnych mówiła o dwojgu zwierzętach, ewangelista mógł dostosować opis wydarzenia do przesłania cytatu.
W. Coppins, „Sitting on Two Asses? Second Thoughts on the Two-Animal Interpretation of
Matthew 21:7”, TynB 63/2 (2012) 276-281.
107 Menken, „Context”, 110: „Matthew has adjusted the narrative to the quotation”; Gundry, The
Use of the Old Testament, 197: „Zech 9:9 in Mt 21:5 is most universally considered an instance
of prophecy creating tradition”. E. Haenchen (Der Weg Jesu. Eine Erklärung des MarkusEvangeliums und der kanonischen Parallelen [Sammlung Töpelmann II,6; Berlin: Töpelmann
1966] ewangelista wcale się nie zastanawiał, jak technicznie była możliwa jazda na dwóch osłach. Wychodził on bowiem z założenia, iż skoro Bóg zapowiedział takie wydarzenie (Za 9,9), to rzeczywiście tak się musiało stać.
The Biblical Annals 244 The Biblical Annals 8/2 (2018)
Tendencja Mateusza do ukazywania dosłownego wypełniania się zapowiedzi starotestamentalnych potwierdzona jest na innych miejscach pierwszej
Ewangelii. Dla przykładu, nieokreślona suma pieniędzy z Mk 14,11 w narracji
Mateusza (26,15) staje się trzydziestoma srebrnikami pod wpływem Za 11,13
cytowanego w Mt 27,9-10. Inne przykłady znajdziemy w 4,13.15 (pokolenia
Zabulona i Neftalego) oraz 27,7.10 (Pole Garncarza) . |
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2024-01-10, 17:51, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Pokoja
VIP ZIARNKoGORCZYCY
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 726 razy Dołączył: 31 Sie 2014 Posty: 6339
Poziom: 55
|
Wysłany: 2024-01-10, 18:53 Korekta błędu – przepraszam za niedopatrzenie.
|
|
|
Korekta błędu – przepraszam za niedopatrzenie.
Pokoja napisał/a: | Szóstego dnia po wskrzeszeniu Łazarza (J. 12:1), Pan Jehoszua przybył do Betanii, wjeżdżając na osiołku, którego przyprowadzili mu uczniowie. Do Jeruzalem wjechał jednak dopiero dziesiątego Nisana, Wyj. 12:3. Oznacza to, że po wieczerzy w Betanii, następnego dnia, czyli piątego (powinno być: czwartego) dnia przed Paschą (dziesiątego Nisana), (nie koniecznie - dopisek) gościł jeszcze w Betfage, która leży miedzy Betanią, a Jeruzalem. Tak więc wtedy, według J. 12:14 sam znalazł drugiego osiołka, na którym dziesiątego Nisana wjechał do Jeruzalem. Przy tym w takiej sytuacji należy zauważyć, że dla uczniów nie było wiadome, iż dziesiątego Nisana Pan Jehoszua, jechał na innym osiołku.
Nie można tłumaczyć tekstu z J. 12:1, że było to sześć dni przed Paschą, ponieważ doba żydowska rozpoczynała się od wieczoru, a ten miał miejsce w czasie wieczerzy w domu Łazarza, który został wskrzeszony sześć dni wcześniej. Poranek i dzień po tej wieczerzy także był tego szóstego dnia, a wjazd do Jeruzalem był dziesiątego Nisana (Wyj. 12:3), czyli cztery dni przed Pascha, a nie sześć.
J. 12:1. Następnie (3767) szóstego (1803) dnia (2250), Jehoszua (2424) przyszedł (2064) do (1519) Betanii (963) przed (4253) Paschą (3957), gdzie (3699) był (2258) umarł (2348) Łazarz (2976), którego (3739) wzbudził (1453) spośród (1537) zmarłych (3498).
Następnie szóstego dnia – Było to po czasie pobytu w mieście Efraim, czyli szóstego dnia po wzbudzeniu Łazarza, ale nie na sześć dni przed Paschą, lecz na cztery, czyli 10 Nisana. |
Ważne jest także to, że gdy uczniowie poszli po osiołka to ludzie pytali o podstawę, dlaczego to czynią, ale gdy Pan Jehoszua sam znalazł osiołka, to nikt nie protestował, J. 12:14. To może wyjaśniać, dlaczego ewentualnie jechał na dwóch różnych osiołkach. Więcej jest takich podwójnych różnych wypowiedzi w Ewangeliach, np. zmartwychwstanie trzeciego dnia i po trzech dniach (czyli czwartego), o dwóch kogutach (naturalnym i straży nocnej), itp.
Inny tekst czasowy:
J. 12:12. Nazajutrz (1887), wielki (4183) lud (3793) usłyszał (191), że (3754) przybyły (2064) Jehoszua (2424), idzie (2064) na (1519) święto (1859) do (1519) Jeruzalem (2414),
13. Wzięli (2983) gałązki palmowe (902), palmy daktylowej (5404); wyszli (1831) na (1519) spotkanie (5222), sami (846) wołali (2896): ”Wybaw, błagamy” (5614)! błogosław (2127), idziesz (2064) w (1722) imieniu (3686) Pana (2962), królu (935) Izraelski (2474)!
14. A (1161) Jehoszua (2424), znalazłszy (2147) osiołka (3678), wsiadł (2523) dzięki (1909) temu samemu (846), tak jak (2531) jest (2076) napisane (1125):
Tekst z J. 12:12 może wskazywać, że wjazd do Jeruzalem, nastąpił siódmego dnia po wskrzeszeniu Łazarza. Do Betanii przybył szóstego dnia po jego wskrzeszeniu.
Może ktoś zechce napisać: Czy szóstego dnia z J. 12:1 i nazajutrz z J. 12:12 to była ta sama doba. Bardzo proszę o zajęcie stanowiska i uzasadnienie go, gdyż to nie pozwala mi postawić przysłowiowej kropki nad „i”.
Może warto jest to wyjaśnić, biorąc pod uwagę fakt, ze doba żydowska rozpoczynała się wieczorem. |
_________________ http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=1817#36016 Bóg, który stworzył świat i wszystko, co na nim... Z jego ... rodu jesteśmy. Dz.17:24-28 Wierzę w: CHRZEST DLA SŁAWY OJCA I SYNA I TO DUCHEM ŚWIĘTEGO (Mat.28:19); DZIEŃ MAŁYCH POCZĄTKÓW PARUZJI CHRYSTUSA od 1874r. http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=2344., powrót rozumu w społeczeństwie wyboru/1914r. http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa |
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-14, 05:29 Re: Korekta błędu – przepraszam za niedopatrzenie.
|
|
|
Pokoja napisał/a: | ..gdy Pan Jehoszua sam znalazł osiołka, to nikt nie protestował, J. 12:14. To może wyjaśniać, dlaczego ewentualnie jechał na dwóch różnych osiołkach. Więcej jest takich podwójnych różnych wypowiedzi w Ewangeliach, np. zmartwychwstanie trzeciego dnia i po trzech dniach (czyli czwartego), o dwóch kogutach (naturalnym i straży nocnej), itp.
|
Chodziło nie tyle o jazdę na osiołku, ile o porównanie tekstów Ewangelii według Mateusza z tymi samymi tekstami u Marka i Łukasza dotyczącymi wydarzenia jakie miało miejsce w tym samym czasie, a nie w różnym czasie.. O wykazanie, ze teksty te się całkowicie różnią od siebie.
"Uczniowie poszli i zrobili tak, jak im polecił Jezus. 7 Przyprowadzili zwierzęta i zarzucili na nie płaszcze, tak by Jezus mógł na nich usiąść."
Ewangelia według św. Mateusza 21
"Gdy przyprowadzili osiołka, zarzucili płaszcze na jego grzbiet, tak by Jezus mógł na nim siedzieć. Wielu zaś ludzi rozkładało na drodze swoje płaszcze i rzucało zielone gałązki."
Ewangelia według św. Marka 11. |
|
|
|
|
Pokoja
VIP ZIARNKoGORCZYCY
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 726 razy Dołączył: 31 Sie 2014 Posty: 6339
Poziom: 55
|
Wysłany: 2024-01-14, 11:18 Re: Korekta błędu – przepraszam za niedopatrzenie.
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | Pokoja napisał/a: | ..gdy Pan Jehoszua sam znalazł osiołka, to nikt nie protestował, J. 12:14. To może wyjaśniać, dlaczego ewentualnie jechał na dwóch różnych osiołkach. Więcej jest takich podwójnych różnych wypowiedzi w Ewangeliach, np. zmartwychwstanie trzeciego dnia i po trzech dniach (czyli czwartego), o dwóch kogutach (naturalnym i straży nocnej), itp.
|
Chodziło nie tyle o jazdę na osiołku, ile o porównanie tekstów Ewangelii według Mateusza z tymi samymi tekstami u Marka i Łukasza dotyczącymi wydarzenia jakie miało miejsce w tym samym czasie, a nie w różnym czasie.. O wykazanie, ze teksty te się całkowicie różnią od siebie. |
Wydarzenie wjazdu do Jeruzalem było raczej dwuetapowe. Wynika to już z samego faktu, że Pan Jehoszua był na wieczerzy w Betanii w domu Łazarza. Najpierw przyprowadzono mu oślicę i jej źrebię, na którym jeszcze nikt nie jeździł. Do Betanii jechał na oślicy, a dalej do Jeruzalem, wjechał na jej źrebięciu. Na to wskazuje tekst z Ew. Łukasza i Ew. Jana. |
_________________ http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=1817#36016 Bóg, który stworzył świat i wszystko, co na nim... Z jego ... rodu jesteśmy. Dz.17:24-28 Wierzę w: CHRZEST DLA SŁAWY OJCA I SYNA I TO DUCHEM ŚWIĘTEGO (Mat.28:19); DZIEŃ MAŁYCH POCZĄTKÓW PARUZJI CHRYSTUSA od 1874r. http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=2344., powrót rozumu w społeczeństwie wyboru/1914r. http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa |
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-14, 11:24 Re: Korekta błędu – przepraszam za niedopatrzenie.
|
|
|
Pokoja napisał/a: | .. Do Betanii jechał na oślicy, a dalej do Jeruzalem, wjechał na jej źrebięciu. Na to wskazuje tekst z Ew. Łukasza i Ew. Jana. |
Mówimy tu o wjeździe do Jeruzalem. "Gdy zbliżali się do Jerozolimy i byli już w Betfage na Górze Oliwnej, Jezus wysłał przed sobą dwóch uczniów." Mat 21.
Nie "do Betanii", tylko gdy byli już niedaleko Betanii. Jaki tekst u Łukasza tak wskazuje ? Proszę go zacytować. Dystans, jaki Pan Jezus miał pokonać (15 stadiów, tj. ok. 3 km), jest zbyt krótki, aby angażować dwa osły. |
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2024-01-14, 11:40, w całości zmieniany 6 razy |
|
|
|
|
Pokoja
VIP ZIARNKoGORCZYCY
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 726 razy Dołączył: 31 Sie 2014 Posty: 6339
Poziom: 55
|
Wysłany: 2024-01-14, 17:03 PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | Pokoja napisał/a: | .. Do Betanii jechał na oślicy, a dalej do Jeruzalem, wjechał na jej źrebięciu. Na to wskazuje tekst z Ew. Łukasza i Ew. Jana. |
Mówimy tu o wjeździe do Jeruzalem. "Gdy zbliżali się do Jerozolimy i byli już w Betfage na Górze Oliwnej, Jezus wysłał przed sobą dwóch uczniów." Mat 21.
Nie "do Betanii", tylko gdy byli już niedaleko Betanii. Jaki tekst u Łukasza tak wskazuje ? Proszę go zacytować. Dystans, jaki Pan Jezus miał pokonać (15 stadiów, tj. ok. 3 km), jest zbyt krótki, aby angażować dwa osły. |
PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
Wydarzenie wjazdu do Jeruzalem było w jednym okresie, ale dwuetapowe. Wynika to już z samego faktu, że Pan Jehoszua był na wieczerzy w Betanii w domu Łazarza. Najpierw przyprowadzono mu oślicę i jej źrebię, na którym jeszcze nikt nie jeździł. Do Betanii jechał na oślicy, a dalej do Jeruzalem, wjechał na jej źrebięciu. Na to wskazują w szczególnosci teksty z Ew. Łukasza i Ew. Jana.
Jeśli chodzi o ten sam czas to należy go rozpatrywać na trasie od Jerycha do Jeruzalem. To do Jerycha przyprowadzono oślicę i jej źrebięcie z Betfage, na której wjechał do Betanii, a na jej źrebięciu do Jeruzalem. Trasa od Jerycha do Betanii i Jeruzalem była zbyt długa, aby nie ujeżdżone źrebie mogło ja pokonać z jeźdźcem na sobie.
Po wzbudzeniu Łazarza Pan Jehoszua, przebywał w Efraimie (J. 11:54,55), skąd udał się do Jerycha. Po wejściu do niego Pan Jehoszua, uzdrowił niewidomego i gościł w domu, wyłączonego przez Żydów ze społeczności Zacheusza, który stał się celnikiem u Rzymian, ale został wtedy uznany za godnego, zasiadać przy stole w Królestwie Bożym.
Łuk. 19:9. Zaś (1161) Jehoszua (2424), rzekł (2036) sam (846): Dziś (4594) zbawienie (4991) stało się (1096) domowi (3624) temu (5129), ponieważ (2530) i (2532) on (846) jest (2076) synem (5207) Abrahamowym (11).
10. Jako że (1063) zagubił się (622), Syn (5207) człowieczy (444), przyszedł (2064) poszukiwać (2212) zbawić (4982).
Następnie wychodząc z Jerycha, uzdrowił drugiego niewidomego i opowiedział podobieństwo o dziesięciu minach. Te wszystkie rzeczy przemówiły do serc pielgrzymów:
Łuk. 19:11. Te rzeczy (5023) oni (846) pojmowali (191); było (1511) blisko (1451) Jeruzalem (2419), oni (846) spodziewali się (1380) zaraz (3916) objawienia (398), mającego nadejść (3195) królestwa (932) Bożego (2316); z powodu (1223) przemówienia (2036) dał ponadto (4369) podobieństwo (3850).
28. Więc (2532) te rzeczy (5023) przemówiły (2036), wstępowały na serce (305), szły (4198) na przedzie (1715) względem (1519) Jeruzalem (2414).
29. A (2532) gdy (5613) zbliżali się (1448) do (1519) Betanii (963) ku (4314) górze (3735) oliwnej (1636), powstało (1096) Betfage (967), zaprosiło (2564); posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101),
Betfage zaprosiło, aby zaopatrzyć Pana Jehoszua w oślicę ze źrebięciem.
Mat. 21:1. A (2532) Przedtem (5119) gdy (3753) wyruszali (2064) do (1519) Góry (3735) Oliwnej (1636) blisko (4314) Betfage (967), więc (2532) Jehoszua (2424) posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101) względem (1519) Jeruzalem (2414),
Mar. 11:1. [color=blue]A (2532) gdy (3753), zbliżali się (1448) do (1519) Betfage (967) ku (4314) Górze (3735) Oliwnej (1636), posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101) swoich (846) względem (1519) Betanii (963) i (2532) Jeruzalem (2414),
Z Łuk. 19:29 wynika, dlaczego obok Betanii, pojawia się Betfage. Ono zaprosiło, ale ze względu na przygotowanie oślicy i jej źrebięcia.
Mat. 21:7. Przyprowadzili (71) oślicę (3688) i to (2532) oślę (4454), więc (2532) na górze (1883) sam (846) położył (2007) szaty (2440) i (2532) sam (846) usiadł (1940) na górze (1883).
Mar. 11: 7. Przyprowadzili (71) więc (2532) oślicę (3688) do (4314) Jehoszua (2424), a (2532) on (846) nałożył (2007) szaty (2440) swoje (848) i (2532) wsiadł (2523) na (1909) oną (846).
wsiadł na oną - Oznacza to, że trasę od Jerycha do Betanii Pan Jehoszua pokonał na oślicy z boku której szło jej źrebię, przyuczające się do wędrówki, wracając do miejsca swego gospodarza, od którego ich przyprowadzono. Uczyniono podobnie jak przy sprowadzeniu Skrzyni Przymierza od Filistynów do Bet – Szemesz. Różnica polegała na tym, że w przypadku krów, sprowadzonych z Bet – Szemesz ich cielęta, pozostawiono u gospodarza. Krowy wracając beczały do swoich cieląt (stąd wiedziały gdzie iść), a ponadto potrzebowały, aby będąc pełne mleka, cielęta je wypiły.
Wieczerza w Betanii w domu Marii i Marty, szóstego dnia po wskrzeszeniu Łazarza.
J. 12:1. Następnie (3767) szóstego (1803) dnia (2250), Jehoszua (2424) przyszedł (2064) do (1519) Betanii (963) przed (4253) Paschą (3957), gdzie (3699) był (2258) umarł (2348) Łazarz (2976), którego (3739) wzbudził (1453) spośród (1537) zmarłych (3498).
Łuk. 19:35. Wobec (1909) Jehoszua (2424), kazano wejść (1913); przyprowadzili (71) oślę (4454) do (4314) Jehoszua (2424), więc (2532) przerzucił na (1977) nie (846) szaty (2440) swoje (1438).
kazano wejść – Pozwolono uczniom wejść i odwiązać oślicę i jej źrebię;
przerzucił na nie – Ta czynność oznacza zamianę – przesiadkę z oślicy na jej źrebię.
J. 12:12. Nazajutrz (1887), wielki (4183) lud (3793) usłyszał (191), że (3754) przybyły (2064) Jehoszua (2424), idzie (2064) na (1519) święto (1859) do (1519) Jeruzalemu (2414),
13. Wzięli (2983) gałązki palmowe (902), palmy daktylowej (5404); wyszli (1831) na (1519) spotkanie (5222), sami (846) wołali (2896): ”Wybaw, błagamy” (5614)! błogosław (2127), idziesz (2064) w (1722) imieniu (3686) Pana (2962), królu (935) Izraelski (2474)!
14. A (1161) Jehoszua (2424), wziąwszy (2147) osiołka (3678), wsiadł (2523) dzięki (1909) temu samemu (846), tak jak (2531) jest (2076) napisane (1125):
15. Nie (3756) bój się (5399), córko (2364) Syjońska (4622)! Oto (2400) król (935) twój (4675) przybywa (2064), siedząc (2521) na (1909) źrebięciu (4454) osła (3688).
wziąwszy osiołka – Skoro osiołek szedł obok oślicy to nie zachodziła potrzeba, aby ponownie wysyłać uczniów po niego. Dlatego brak jest też informacji, że ktoś pytał: Dlaczego osiołek jest zabierany. To już było rozstrzygnięte w Jerychu, więc zbytaczne.
UWAGA: Jeżeli oddzielnie są rozpatrywane teksty Ewangelii i to w dodatku na podstawie Przekładów Biblii to czytelnik nie jest w stanie dostrzec ten porządek zdarzeń, który można rozpoznać na podstawie synopsy czterech Ewangelii. |
_________________ http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=1817#36016 Bóg, który stworzył świat i wszystko, co na nim... Z jego ... rodu jesteśmy. Dz.17:24-28 Wierzę w: CHRZEST DLA SŁAWY OJCA I SYNA I TO DUCHEM ŚWIĘTEGO (Mat.28:19); DZIEŃ MAŁYCH POCZĄTKÓW PARUZJI CHRYSTUSA od 1874r. http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=2344., powrót rozumu w społeczeństwie wyboru/1914r. http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa |
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-14, 17:32 Re: PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
|
|
|
Pokoja napisał/a: | PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
Wydarzenie wjazdu do Jeruzalem było w jednym okresie, ale dwuetapowe. Wynika to już z samego faktu, że Pan Jehoszua był na wieczerzy w Betanii w domu Łazarza. Najpierw przyprowadzono mu oślicę i jej źrebię, na którym jeszcze nikt nie jeździł. Do Betanii jechał na oślicy, a dalej do Jeruzalem, wjechał na jej źrebięciu. Na to wskazują w szczególnosci teksty z Ew. Łukasza i Ew. Jana.
Jeśli chodzi o ten sam czas to należy go rozpatrywać na trasie od Jerycha do Jeruzalem. To do Jerycha przyprowadzono oślicę i jej źrebięcie z Betfage, na której wjechał do Betanii, a na jej źrebięciu do Jeruzalem. Trasa od Jerycha do Betanii i Jeruzalem była zbyt długa, aby nie ujeżdżone źrebie mogło ja pokonać z jeźdźcem na sobie.
Po wzbudzeniu Łazarza Pan Jehoszua, przebywał w Efraimie (J. 11:54,55), skąd udał się do Jerycha. Po wejściu do niego Pan Jehoszua, uzdrowił niewidomego i gościł w domu, wyłączonego przez Żydów ze społeczności Zacheusza, który stał się celnikiem u Rzymian, ale został wtedy uznany za godnego, zasiadać przy stole w Królestwie Bożym.
Łuk. 19:9. Zaś (1161) Jehoszua (2424), rzekł (2036) sam (846): Dziś (4594) zbawienie (4991) stało się (1096) domowi (3624) temu (5129), ponieważ (2530) i (2532) on (846) jest (2076) synem (5207) Abrahamowym (11).
10. Jako że (1063) zagubił się (622), Syn (5207) człowieczy (444), przyszedł (2064) poszukiwać (2212) zbawić (4982).
Następnie wychodząc z Jerycha, uzdrowił drugiego niewidomego i opowiedział podobieństwo o dziesięciu minach. Te wszystkie rzeczy przemówiły do serc pielgrzymów:
Łuk. 19:11. Te rzeczy (5023) oni (846) pojmowali (191); było (1511) blisko (1451) Jeruzalem (2419), oni (846) spodziewali się (1380) zaraz (3916) objawienia (398), mającego nadejść (3195) królestwa (932) Bożego (2316); z powodu (1223) przemówienia (2036) dał ponadto (4369) podobieństwo (3850).
28. Więc (2532) te rzeczy (5023) przemówiły (2036), wstępowały na serce (305), szły (4198) na przedzie (1715) względem (1519) Jeruzalem (2414).
29. A (2532) gdy (5613) zbliżali się (1448) do (1519) Betanii (963) ku (4314) górze (3735) oliwnej (1636), powstało (1096) Betfage (967), zaprosiło (2564); posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101),
Betfage zaprosiło, aby zaopatrzyć Pana Jehoszua w oślicę ze źrebięciem.
Mat. 21:1. A (2532) Przedtem (5119) gdy (3753) wyruszali (2064) do (1519) Góry (3735) Oliwnej (1636) blisko (4314) Betfage (967), więc (2532) Jehoszua (2424) posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101) względem (1519) Jeruzalem (2414),
Mar. 11:1. [color=blue]A (2532) gdy (3753), zbliżali się (1448) do (1519) Betfage (967) ku (4314) Górze (3735) Oliwnej (1636), posłał (649) dwóch (1417) uczniów (3101) swoich (846) względem (1519) Betanii (963) i (2532) Jeruzalem (2414),
Z Łuk. 19:29 wynika, dlaczego obok Betanii, pojawia się Betfage. Ono zaprosiło, ale ze względu na przygotowanie oślicy i jej źrebięcia.
Mat. 21:7. Przyprowadzili (71) oślicę (3688) i to (2532) oślę (4454), więc (2532) na górze (1883) sam (846) położył (2007) szaty (2440) i (2532) sam (846) usiadł (1940) na górze (1883).
Mar. 11: 7. Przyprowadzili (71) więc (2532) oślicę (3688) do (4314) Jehoszua (2424), a (2532) on (846) nałożył (2007) szaty (2440) swoje (848) i (2532) wsiadł (2523) na (1909) oną (846).
wsiadł na oną - Oznacza to, że trasę od Jerycha do Betanii Pan Jehoszua pokonał na oślicy z boku której szło jej źrebię, przyuczające się do wędrówki, wracając do miejsca swego gospodarza, od którego ich przyprowadzono. Uczyniono podobnie jak przy sprowadzeniu Skrzyni Przymierza od Filistynów do Bet – Szemesz. Różnica polegała na tym, że w przypadku krów, sprowadzonych z Bet – Szemesz ich cielęta, pozostawiono u gospodarza. Krowy wracając beczały do swoich cieląt (stąd wiedziały gdzie iść), a ponadto potrzebowały, aby będąc pełne mleka, cielęta je wypiły.
Wieczerza w Betanii w domu Marii i Marty, szóstego dnia po wskrzeszeniu Łazarza.
J. 12:1. Następnie (3767) szóstego (1803) dnia (2250), Jehoszua (2424) przyszedł (2064) do (1519) Betanii (963) przed (4253) Paschą (3957), gdzie (3699) był (2258) umarł (2348) Łazarz (2976), którego (3739) wzbudził (1453) spośród (1537) zmarłych (3498).
Łuk. 19:35. Wobec (1909) Jehoszua (2424), kazano wejść (1913); przyprowadzili (71) oślę (4454) do (4314) Jehoszua (2424), więc (2532) przerzucił na (1977) nie (846) szaty (2440) swoje (1438).
kazano wejść – Pozwolono uczniom wejść i odwiązać oślicę i jej źrebię;
przerzucił na nie – Ta czynność oznacza zamianę – przesiadkę z oślicy na jej źrebię.
J. 12:12. Nazajutrz (1887), wielki (4183) lud (3793) usłyszał (191), że (3754) przybyły (2064) Jehoszua (2424), idzie (2064) na (1519) święto (1859) do (1519) Jeruzalemu (2414),
13. Wzięli (2983) gałązki palmowe (902), palmy daktylowej (5404); wyszli (1831) na (1519) spotkanie (5222), sami (846) wołali (2896): ”Wybaw, błagamy” (5614)! błogosław (2127), idziesz (2064) w (1722) imieniu (3686) Pana (2962), królu (935) Izraelski (2474)!
14. A (1161) Jehoszua (2424), wziąwszy (2147) osiołka (3678), wsiadł (2523) dzięki (1909) temu samemu (846), tak jak (2531) jest (2076) napisane (1125):
15. Nie (3756) bój się (5399), córko (2364) Syjońska (4622)! Oto (2400) król (935) twój (4675) przybywa (2064), siedząc (2521) na (1909) źrebięciu (4454) osła (3688).
wziąwszy osiołka – Skoro osiołek szedł obok oślicy to nie zachodziła potrzeba, aby ponownie wysyłać uczniów po niego. Dlatego brak jest też informacji, że ktoś pytał: Dlaczego osiołek jest zabierany. To już było rozstrzygnięte w Jerychu, więc zbyteczne.
UWAGA: Jeżeli oddzielnie są rozpatrywane teksty Ewangelii i to w dodatku na podstawie Przekładów Biblii to czytelnik nie jest w stanie dostrzec ten porządek zdarzeń, który można rozpoznać na podstawie synopsy czterech Ewangelii. |
Nie istnieje w Nowym Testamencie taki rozdział, jak "PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM". Pan Szanowny to sam wymyślił. Jeżeli analizuje Pan tekst konkretnego Ewangelisty, proszę się do tego odnosić. A Drogi Pan miesza ze sobą zaprzeczające sobie teksty różnych Ewangelistów.
Cytat: | Ta czynność oznacza zamianę – przesiadkę z oślicy na jej źrebię. |
Niech Pan z łaski swojej pokaże forumowiczom w Nowym Testamencie takie określenie jak "przesiadka" i "dwuetapowy" wjazd do Jerozolimy. -
Cytat: | Krowy wracając beczały do swoich cieląt (stąd wiedziały gdzie iść), a ponadto potrzebowały, aby będąc pełne mleka, cielęta je wypiły. |
O takim odlocie od tematu to nawet najstarsi górale nie wiedzą. |
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2024-01-14, 17:35, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Markerów
VIP Mistrz
Potwierdzenie wizualne: 2012
Pomógł: 92 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2017 Posty: 7077 Skąd: Tarnów
Poziom: 58
|
Wysłany: 2024-01-14, 18:22 Re: PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | [qu. -
Cytat: | Krowy wracając beczały do swoich cieląt (stąd wiedziały gdzie iść), a ponadto potrzebowały, aby będąc pełne mleka, cielęta je wypiły. |
O takim odlocie od tematu to nawet najstarsi górale nie wiedzą. |
I oto do czego prowadzi Fundamentalizm biblijny.
I ludzki którzy chałupniczo zabierają się za tłumaczenia Bibli...
|
_________________ Mdr 3.1 A dusze sprawiedliwych są w ręku Boga
i nie dosięgnie ich męka
Zdało się oczom głupich, że pomarli, |
|
|
|
|
Pokoja
VIP ZIARNKoGORCZYCY
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 726 razy Dołączył: 31 Sie 2014 Posty: 6339
Poziom: 55
|
Wysłany: 2024-01-14, 19:16
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | Nie istnieje w Nowym Testamencie taki rozdział, jak "PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM". Pan Szanowny to sam wymyślił. Jeżeli analizuje Pan tekst konkretnego Ewangelisty, proszę się do tego odnosić. A Drogi Pan miesza ze sobą zaprzeczające sobie teksty różnych Ewangelistów.
Pokoja napisał/a: | Ta czynność oznacza zamianę – przesiadkę z oślicy na jej źrebię. |
Niech Pan z łaski swojej pokaże forumowiczom w Nowym Testamencie takie określenie jak "przesiadka" i "dwuetapowy" wjazd do Jerozolimy. |
Należałoby czytać ze zrozumieniem z uwzględnieniem słowa na końcu postu
Pokoja napisał/a: | UWAGA: Jeżeli oddzielnie są rozpatrywane teksty Ewangelii i to w dodatku na podstawie Przekładów Biblii to czytelnik nie jest w stanie dostrzec tego porządku zdarzeń, który można rozpoznać tylko na podstawie synopsy czterech Ewangelii. |
, a nie tak od razu pójście na łatwiznę. Dlaczego drogi dyskutant nie docieka, że tu chodzi o Synopsę czterech Ewangelii???, a nie tylko odrębnie rozpatrywany tekst jednej z Ewangelii.
W synopsie czterech Ewangelii Nowego Testamentu istnieje rozdział "PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM". W Jerychu łączyły się pielgrzymki z jego okolicy, Galilei, Dekapolu i ogólnie z Zajordania. Jerycho jest miastem palm, z którego je wzięto, dla uczczenia uroczystego przejścia/przejazdu na Święto Paschy.
Bardzo proszę o konkretne wskazanie, co mieszam ze sobą do tego stopnia, że odczytane teksty zaprzeczają sobie u różnych Ewangelistów.
Proszę najpierw czytać tekst ze zrozumieniem, a znikną kłopoty, ale mogę też pomóc zrozumieć go.
Łuk. 19:35. Wobec (1909) Jehoszua (2424), kazano wejść (1913); przyprowadzili (71) oślę (4454) do (4314) Jehoszua (2424), więc (2532) przerzucił na (1977) nie (846) szaty (2440) swoje (1438).
przyprowadzili oślę – W dziewiętnastym rozdz. Ew. Łukasza brak jest informacji o tym, że uczniowie przyprowadzili oślicę i jej źrebię, co uczynili już dawno, gdy wychodził z Jerycha. Jest tylko informacja o tym, że przyprowadzili osiołka (źrebię/4454), na którego Pan Jehoszua przerzucił szaty;
przerzucił na nie szaty swoje – Ta czynność oznacza zamianę, przesiadkę z oślicy na jej źrebię. Nie jest napisane, że położył na nie tak jak, położył na oślicę, lecz przerzucił, a to oznacza, że przesiadł się z oślicy na osiołka.
Przyprowadzenie tylko osiołka i przerzucenie na niego szat oznacza przesiadkę. To nie musi być napisane, aby tak mógł zrozumieć wierzący, ale można też być niezadowolonym, dopatrując się sprzeczności w tekstach według Przekładów Biblii.
Jeśli chodzi o "dwuetapowy" wjazd do Jerozolimy to chodzi najpierw o przyjazd do Betanii, a dopiero dziesiątego Nisana do Jeruzalem. Na to wskazuje przyprowadzenie tylko oślęcia i przerzucenie na niego szat z oślicy. Wieczerza w Betanii, wskazuje na to, ze to w niej nastąpił ten drugi etap wjazdu.
Fedorowicz napisał/a: | Pokoja napisał/a: | Krowy wracając beczały do swoich cieląt (stąd wiedziały gdzie iść), a ponadto potrzebowały, aby będąc pełne mleka, cielęta je wypiły. |
O takim odlocie od tematu to nawet najstarsi górale nie wiedzą. |
Górale Józefa Tischnera mają swoja mądrość, a Filistyni i Żydzi, przyciśnięci swoją skomplikowaną sytuacja, musieli z a pośrednictwem ówczesnego wywiadu ekumenicznego uciec się do mądrości przebiegłego fortelu. |
_________________ http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=1817#36016 Bóg, który stworzył świat i wszystko, co na nim... Z jego ... rodu jesteśmy. Dz.17:24-28 Wierzę w: CHRZEST DLA SŁAWY OJCA I SYNA I TO DUCHEM ŚWIĘTEGO (Mat.28:19); DZIEŃ MAŁYCH POCZĄTKÓW PARUZJI CHRYSTUSA od 1874r. http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=2344., powrót rozumu w społeczeństwie wyboru/1914r. http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa http://biblos.feen.pl/vie...d0b5495d4d251aa |
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-15, 06:00
|
|
|
Pokoja napisał/a: | ..Jeśli chodzi o "dwuetapowy" wjazd do Jerozolimy to chodzi najpierw o przyjazd do Betanii, a dopiero dziesiątego Nisana do Jeruzalem. Na to wskazuje przyprowadzenie tylko oślęcia i przerzucenie na niego szat z oślicy. Wieczerza w Betanii, wskazuje na to, ze to w niej nastąpił ten drugi etap wjazdu. |
Ja nie pytałem o żaden "wjazd do Betanii". Piszemy o uroczystym wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy. W przekazie Mateusza 21, 1-2 Betfage jest wioską. To w niej Jezus polecił uczniom, aby znaleźli i przyprowadzili Mu źrebię oślicy, na którym zamierzał wjechać do Jerozolimy. Według Marka 11, 1-2 i Łukasza 19, 29-30 wydał to polecenie, gdy zbliżał się do Jerozolimy, do Betfage i Betanii na Górze Oliwnej. Według źródeł synoptycznych po przyprowadzeniu źrebięcia odbył się uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy. Jan Ewangelista notuje, że w dniu poprzedzającym to wydarzenie Jezus był w Betanii (por. J 12, 1. 12-19). Nie wyklucza to możliwości rozpoczęcia ingresu w Betfage, leżącej na linii Betania-Jerozolima.
Św. Mateusz pisze jednak o dwóch osłach :"Przyprowadzili oślicę i źrebię i położyli na nie swe płaszcze, a On usiadł na nich". Mat.21:7
Stąd moje pytanie na które sam odpowiedziałem. Ewangelista Mateusz chciał być wierny proroctwu i błędnie odczytując z Septuaginty napisał o dwóch osłach. Co dowodzi, że biblistyka i naukowa krytyka tekstu są potrzebne do interpretacji Pisma Świętego. |
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2024-01-15, 06:29, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Fedorowicz
VIP Fedorowicz
Potwierdzenie wizualne: 7
Pomógł: 84 razy Dołączył: 29 Mar 2023 Posty: 3419
Poziom: 45
|
Wysłany: 2024-01-15, 06:37 Re: PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
|
|
|
Markerów napisał/a: | I oto do czego prowadzi Fundamentalizm biblijny.
I ludzki którzy chałupniczo zabierają się za tłumaczenia Bibli...
|
Fundamentaliści biblijni gdy ktoś poda ich poglądy w wątpliwość cytują werset :
"O, pełny wszelkiego oszukaństwa i wszelkiej przewrotności, synu diabelski, nieprzyjacielu wszelkiej sprawiedliwości! Nie zaprzestaniesz ty wykrzywiać prostych dróg Pańskich?" |
|
|
|
|
Markerów
VIP Mistrz
Potwierdzenie wizualne: 2012
Pomógł: 92 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2017 Posty: 7077 Skąd: Tarnów
Poziom: 58
|
Wysłany: 2024-01-15, 06:55 Re: PRZYGOTOWANIE WJAZDU DO JERUZALEM.
|
|
|
Fedorowicz napisał/a: | Markerów napisał/a: | I oto do czego prowadzi Fundamentalizm biblijny.
I ludzki którzy chałupniczo zabierają się za tłumaczenia Bibli...
|
Fundamentaliści biblijni gdy ktoś poda ich poglądy w wątpliwość cytują werset :
"O, pełny wszelkiego oszukaństwa i wszelkiej przewrotności, synu diabelski, nieprzyjacielu wszelkiej sprawiedliwości! Nie zaprzestaniesz ty wykrzywiać prostych dróg Pańskich?" |
I jesteśmy wówczas w kropce |
_________________ Mdr 3.1 A dusze sprawiedliwych są w ręku Boga
i nie dosięgnie ich męka
Zdało się oczom głupich, że pomarli, |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|