Bóg jeden czy jedyny ? |
Autor |
Wiadomość |
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 09:03
|
|
|
nike
W tekście Ewangelii Marka 12 : 29 w wydaniu np. Eliasza Huttera ( Nuremberg 1599 r. ), prof Franza Delitzscha ( Berlin 1931 r.), w wydaniu Izaaka Salkinsona i Dawida Ginsburga ( London 1886 r. ), czy w wydaniu współczesnym Josepha Atzmona ( Jerusalem 1976 r. ) nie ma samego Tetragramu, lecz jest pełen zapis Świętego Imienia Bożego z punktacją samogłoskową :
יְהֹוָה czyli JEHOWAH
______________________________________________
http://biblia-odchwaszczo...om/fotogaleria/ |
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 10:14
|
|
|
Benjamin.Szot napisał/a: | nike
W tekście Ewangelii Marka 12 : 29 w wydaniu np. Eliasza Huttera ( Nuremberg 1599 r. ), prof Franza Delitzscha ( Berlin 1931 r.), w wydaniu Izaaka Salkinsona i Dawida Ginsburga ( London 1886 r. ), czy w wydaniu współczesnym Josepha Atzmona ( Jerusalem 1976 r. ) nie ma samego Tetragramu, lecz jest pełen zapis Świętego Imienia Bożego z punktacją samogłoskową :
יְהֹוָה czyli JEHOWAH
______________________________________________
http://biblia-odchwaszczo...om/fotogaleria/ |
No ciekawe...
Najbardziej wiarygodne są zapisy starożytne |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1322 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13670
Poziom: 71
|
Wysłany: 2016-01-13, 10:47
|
|
|
Benjamin.Szot, Dzięki za info.
Jaki wiec jest wniosek,że tam gdzie w NT jest "PAN" prawie wszędzie powinno być JHWH , Jehowa, Jahwe. |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Iwona [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 11:28
|
|
|
nike napisał/a: | Benjamin.Szot, Dzięki za info.
Jaki wiec jest wniosek,że tam gdzie w NT jest "PAN" prawie wszędzie powinno być JHWH , Jehowa, Jahwe. |
Podaj mi starożytne manuskrypty o tym mówiące. |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 11:53
|
|
|
nike
Cytat: | Jaki wiec jest wniosek,że tam gdzie w NT jest "PAN" prawie wszędzie powinno być JHWH , Jehowa, Jahwe. |
Forma Jahwe nie występuje w żadnym manuskrypcie hebrajskim. Jest formą, którą próbowano przeforsować, ale jest oparta na pronuncjacji samarytańskiej, a ta odbiega od wymowy hebrajskiej. Są więc uzasadnione powody, że właśnie ta forma jest niepewna. Zarówno w wydaniu Tory Izaaka Cylkowa jak i w najnowszym wydaniu Tora Pardes Lauder we wszystkich miejscach, gdzie występuje Imię Boże jest punktacja samogłoskowa tworząca formę JEHOWAH.
____________________________________
http://biblos.feen.pl/viewtopic.php?t=501 |
|
|
|
|
nike
Administrator
Potwierdzenie wizualne: 125
Pomogła: 1322 razy Dołączyła: 13 Sty 2013 Posty: 13670
Poziom: 71
|
Wysłany: 2016-01-13, 11:57
|
|
|
Benjamin.Szot, Zgadzam się, ale też taka forma jest używana i ma to samo znaczenie.
Iwona napisał/a: |
nike napisał/a:
Benjamin.Szot, Dzięki za info.
Jaki wiec jest wniosek,że tam gdzie w NT jest "PAN" prawie wszędzie powinno być JHWH , Jehowa, Jahwe.
Podaj mi starożytne manuskrypty o tym mówiące. |
Starożytne chyba nie Iwonko, bo NT powstał tylko 2000 lat temu. |
_________________ שים לב במי אתה בוטח
patrz komu ufasz !
mile pozdrowionka nike.
|
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 13:03
|
|
|
nike
Powszechnie się przyjmuje, że samogłoski z wyrazu Adonaj były szyfrem do Tetragramu, a ponieważ pod yod nie pisano szwa złożonego stąd pojawiło się szwa proste dające formę Jehowah.
Nie ma jednak żadnego dowodu na to, że samogłoski z wyrazu Adonaj były kluczem do Tetragramu.
Zasadzie, że szwa złożone nie wolno było pisać pod spółgłoską yod przeczy Sędz. 16 : 28, gdzie występuje forma אֲדֹנָ֣י יֱהֹוִה
W tej formie pod yod występuje szwa złożone - hatef-segol ( w postaci dwukropka i trzykropka )
Nie mniej świadczy to wyraźnie, że pierwsza sylaba Imienia Bożego zawierała samogłoskę "e" , a nie zaś "a "
Gdy Antioch Epifanes uciskał i prześladował Żydów jak podaje Józef Flawiusz w Dawnych Dziejach Izraela t.XII,5, 251-164 Samarytanie nie chcąc być uciskani, napisali do króla, aby nie obarczał ich przewinieniami Żydów od których czują się "odrębni zarówno pochodzeniem jak i obyczajem" i prosili go aby ich świątynię na górze Garizim, " która nie ma miana " pozwolił nazwać " świątynią Zeusa Helleńskiego. " Król Antioch spełnił ich życzenie. Odtąd w świątyni na górze Garizim zamiast czcić Jehowę zaczęto wzywać Zeusa ( odpowiednik rzymskiego Jupitera czyli Jowisza ). Gdy Bob Kobres z Biblioteki Uniwersytetu Georgii ujawnił Anastasy Papyrus, który znajduje się obecnie w British Museum okazało się, że treść papirusu zawiera magiczną formułę wzywania Zeusa - władcy bogów, gromowładnego króla Adonai, Pana Iaoouee. Bardzo przypomina to formę Jahve pisaną w języku greckim - Iaoue.
Według prof.W.B. Eerdmansa wymowa samarytańska różniła się od hebrajskiej i nie może być uznana za podstawę hebrajskiej, tym bardziej, że Samarytanie połączyli wierzenia izraelskie z kultem bogów pogańskich, a ich wersja Pięcioksięgu zawiera ok. 6000 odchyleń od tekstu hebrajskiego ( Theological Journal Oudtestamentische Studien, vol.5, pp. 1 - 29, Brill Press, Leiden, Holland ).
_________________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-13, 21:27
|
|
|
Najstarszy kodeks masorecki - Kodeks z Aleppo z 930 r. n.e. z Imieniem Bożym - JEHOWAH
Początek jego istnienia wiąże się z osobą skryby Shlomo ben Buya, który około 920 roku skopiował tekst spółgłoskowy. Następnie około 930 r. Aaron ben Mosze ben Aszer, ostatni i najbardziej znaczący przedstawiciel rodu ben Aszerów z Tyberiady, dokonał weryfikacji tekstu, opatrzył go samogłoskami ( niqqud ) i akcentami ( te'amim ) oraz dodał masorę ( czyli zbiór ustalonych reguł, których celem jest zachowanie i przekazanie tekstu biblijnego w niezmienionym pod każdym względem kształcie ).
_____________________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-14, 17:06
|
|
|
warto też wiedzieć jakie zastrzeżenia mają przeciwnicy formy Jahwe :
_______________________________ |
|
|
|
|
Krystian
VIP Chrystianin
Potwierdzenie wizualne: 1473
Pomógł: 795 razy Wiek: 51 Dołączył: 12 Kwi 2013 Posty: 6626
Poziom: 56
|
Wysłany: 2016-01-15, 15:44
|
|
|
Bóg jest jedyny JEHOWAH
Wszyscy co piszą o jakiejś trójcy tego Boga nie znają.
https://youtu.be/BVGVuyAnLTI?t=70 |
_________________ Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny.
Jana 3:16 |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-15, 16:15
|
|
|
Krystian
JEHOWAH nie tylko jest jedynym prawdziwym Bogiem, ale jest też jeden, niepodzielny. Jako Niebiański Ojciec Mesjasza jest niezrównany i nikt, ani nic się z Nim zrównać nie może. -
Iz. 44 : 24; 44 : 7; 40 : 25;
____________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com |
Ostatnio zmieniony przez Benjamin.Szot 2016-01-15, 16:21, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Krystian
VIP Chrystianin
Potwierdzenie wizualne: 1473
Pomógł: 795 razy Wiek: 51 Dołączył: 12 Kwi 2013 Posty: 6626
Poziom: 56
|
Wysłany: 2016-01-15, 16:20
|
|
|
OCZYWIŚCIE BENJAMINIE |
_________________ Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny.
Jana 3:16 |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-15, 16:59
|
|
|
Krystian
paradoks trójcy widać dobitnie w Genesis 3 : 22. Według tekstu hebrajskiego JEHOWAH Bóg powiedział tam : " Oto człowiek stał się jak jeden אַחַד ( eִhad ) z nas... " - הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ
Słowo eִhad ( jeden ) w określeniu "jeden z nas" nie może w tym wersecie wyrażać idei mnogości w jedności, gdyż Bóg mający na myśli "jeden z trzech" jako "jeden z nas" sam by sobie zaprzeczył stwierdzając wbrew znaczeniu słowa eִhad, że oznacza trzech w jedności. -
por. 5 Moj. 4 : 39; Iz. 45 : 5 - 6.
__________________________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com |
|
|
|
|
Krystian
VIP Chrystianin
Potwierdzenie wizualne: 1473
Pomógł: 795 razy Wiek: 51 Dołączył: 12 Kwi 2013 Posty: 6626
Poziom: 56
|
Wysłany: 2016-01-16, 13:43
|
|
|
Benjamin.Szot napisał/a: | Krystian
paradoks trójcy widać dobitnie w Genesis 3 : 22. Według tekstu hebrajskiego JEHOWAH Bóg powiedział tam : " Oto człowiek stał się jak jeden אַחַד ( eִhad ) z nas... " - הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ
Słowo eִhad ( jeden ) w określeniu "jeden z nas" nie może w tym wersecie wyrażać idei mnogości w jedności, gdyż Bóg mający na myśli "jeden z trzech" jako "jeden z nas" sam by sobie zaprzeczył stwierdzając wbrew znaczeniu słowa eִhad, że oznacza trzech w jedności. -
por. 5 Moj. 4 : 39; Iz. 45 : 5 - 6.
__________________________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com |
Ehad znaczy jeden.
To jest nawet dla mnie oczywiste, choć nie znam języka hebrajskiego. |
_________________ Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny.
Jana 3:16 |
|
|
|
|
Benjamin.Szot [Usunięty]
Poziom: 97
|
Wysłany: 2016-01-16, 14:10
|
|
|
Krystian
gdyby eִhad oznaczało trójcę w wyrażeniu " jeden z nas " ( 1 Moj. 3 : 22 ), to wówczas nie byłaby to trójca, lecz wielo-rójca.
__________________________________
http://focusonthekingdom.org/Polish.pdf |
|
|
|
|
|